کاربرد یخ‌شکن برای کوهنوردان

مسئول کمیته پیشگیری از حوادث کوهستان شمال غرب تهران با اشاره به اینکه یخ‌شکن‌ها به سه مدل  ۱۲ شاخه، ۴ شاخه و ۶ شاخه تقسیم‌بندی می‌شوند، افزود: کرامپون‌های ۱۲ شاخه مخصوص دیواره‌های یخچال و ارتفاعاتی است که یخ و برف بسیار زیاد است و با دیگر یخ شکن‌ها نمی‌توان آن مسیر‌ها را طی کرد .

اخوان با اشاره به اینکه کرامپون‌های ۱۲ شاخه طوری طراحی شده‌اند که در هنگام صعود به خصوص بر روی آبشار‌های یخی در یخ گیر می‌کنند و فرد را ثابت نگه می‌دارند، بیان کرد: کرامپون‌ها معمولاً قابل تغییر هستند و روی کفش ریگلاژ می‌شوند.

وی ادامه داد: کرامپون‌ها توسط بند‌هایی محکم به کفش فیکس می‌شوند و یک کوهنورد با توجه به نوع فعالیتی که انجام می‌دهد، مدل یخ‌شکن خود را انتخاب می‌کند.

مسئول کمیته پیشگیری از حوادث کوهستان شمال غرب تهران گفت: یخ‌شکن‌های ۴ شاخه مخصوص پیمایش معمولی و سبک‌تر هستند، چرا که برای ارتفاعات بلند کوهستان کاربرد زیادی ندارند و معمولا تا ارتفاع ۳ هزار و ۳۰۰ از این مدل یخ شکن استفاده می‌شود.

اخوان با تاکید بر اینکه کرامپون‌های ۴ و ۶ شاخه در ارتفاعات پایین بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، ادامه داد: هر کوهنوردی باید در کوهستان یک کرامپون در کوله‌پشتی خود داشته باشد، چرا که احتمال دارد قسمتی از مسیر یخ‌زدگی داشته باشد و  دچار آسیب‌دیدگی شود.

مسئول کمیته پیشگیری از حوادث کوهستان شمال غرب تهران با بیان اینکه کوهنوردان باید در زمستان از کلنگ‌های کوهنوردی استفاده کنند، اظهار کرد: بهتر است آنان در زمستان به جای باتوم از کلنگ استفاده کنید، چرا که اگر جایی نیاز به برف کوبی داشته باشد، باتوم کاربرد خوبی دارد، اما در پیمایش‌هایی که دارای  مسیر شیب‌دار هستند، از کلنگ استفاده می‌شود.