از چه راه‌هایی می‌توان از زردی نوزادها در زمان بارداری پیش‌گیری کرد؟

گروه اجتماعی- امروزه بیش از پیش شاهد مشکل زردی در نوزادهای تازه متولد شده هستیم. مشکلی که بایستی رفع و حل شود.  گاهی پروسه درمان برای بعضی از نوزادان طولانی سپری می‌شود و این برای یک خانمی که تازه زایمان کرده است بسیار سخت است.

به گزارش افکارنیوز، زردی بیماری رایجی است که دو سه روز اول پس از تولد نوزاد اتفاق می افتد. این بیماری نتیجه سطح بالای بیلی روبین (محصولی زائد که از جدایش سلول های خونی به وجود می آید) در خون و ادرار می باشد. کبد انسان های بالغ قادر به فیلتر کردن و حذف بیلی روبین می باشد اما کبد نوزادان باعث ایجاد زردی می شود. در واقع راهی برای جلوگیری کامل از زردی وجود ندارد اما می توان با شناخت فاکتورهای خطرناک اقدامات لازم برای جلوگیری را انجام داد.

چگونه می‌توان در دوران بارداری از ابتلا به زردی پیشگیری کرد؟

1- در طول بارداری آزمایش خون بگیرید. خون نامناسب باعث افزایش احتمال شکستگی سلول های خونی و بیلی روبین می شود.

-  مادرهایی که گروه خونی آن ها O+ است باید در نظر داشته باشند ممکن است نوزاد نیاز به خون اضافی داشته باشد و ناسازگاری گروه خون و Rh آن از مهمترین فاکتورهای خطرناک است.

-  کمبود آنزیم ژنتیک مثل کمبود دهیدروژناز گلوکز-6- فسفات باعث افزایش احتمال زردی می شود زیرا سلول های خون از بین می روند و بیلی روبین بیشتری در خون پخش می شود.

-  علاوه بر آزمایش خون پیش از تولد، پزشک بر روی نوزاد پیش از ترک بیمارستان آزمایش زردی انجام می دهد.

2- احتمال تولد زودهنگام نوزاد را کاهش دهید. جنینی که پیش از 38 هفتگی به دنیا بیاید در معرض زردی می باشد.

-  کبد نوزاد نارس نسبت به کبد نوزاد کامل کمتر رشد کرده است بنابراین برای کبد سخت است بیلی روبین را حذف کند.

-  برخی فاکتورهای خطرناک مثل تولد چند قلو یا زمان تولد را نمی توان تغییر داد اما عوامل محیطی خطرناک را می توان تغییر داد.

-  در جلسه های ملاقات با پزشک شرکت کنید. پزشک در این جلسات از سلامتی جنین و مادر اطمینان حاصل می کند. این امر عواملی که منجر به تولد زودهنگام می شوند را به حداقل می رساند. 

-  از موادشیمیایی دوری کنید. مصرف الکل، تنباکو، مواد مخدر و برخی داروها باعث افزایش احتمال تولد زودهنگام می شود. برای ترک با پزشک خود مشورت کنید. آلاینده های محیطی نیز خطرناک می باشند.

-  آرام باشید. تنش باعث تولد زودهنگام می شود. نداشتن حمایت اجتماعی، خشونت، نیاز احساسی و فیزیکی منجر به تنش و تولد زودهنگام می شود.

-  احتمال عفونت را کاهش دهید. تبخال، سیفیلیس و عفونت انگلی باعث تولد زودهنگام و زردی می شود. 

3- احتمال زردی در نوزادی که شیر مادر می خورد بیشتر است. هر چند در این حالت زردی به راحتی درمان می شود.

-  شیر مادر معمولا پس از زایمان تا چند روز تولید نمی شود. در روزهای اول، نوزاد ماده ای می خورد که کولوستروم نامیده می شود؛ این ماده کم ولی غنی از مواد مغذی است.

-  چون نوزاد در روزهای اول شیر زیادی نمی خورند سیستم گوارش آن ها قادر به سریع خالی شدن نیست بنابراین بیلی روبین در این سیستم تشکیل می شود. با تمام این اوصاف پزشکان شیر دادن را توصیه می کنند.

-  به دلیل این که در روزهای اول، شیردهی موجب ایجاد زردی در نوزاد می شود، پزشکان یرای جلوگیری از زردی شیر خشک را در روزهای اول تولد پیشنهاد می کنند.

نقش تغذیه مادر در زردی نوزاد در زمان شیردهی:

غذایی که مادر از آن استفاده می‌کند، به‌طور مستقیم در شیر او ترشح می‌شود و نوزاد از شیری که حاوی انواع و اقسام مواد است، استفاده می‌کند. در صورتی که نوزادی مبتلا به زردی است به مادر توصیه می‌شود اقدامات زیر را انجام دهد تا نوزاد سریع‌تر بهبود یابد:

پرهیز از مصرف غذاهای دیر هضم همچون کله‌پاچه یا موادی همچون بادمجان که باعث بروز زردی بیشتر در نوزاد می‌شود.

در صورتی‌که پیاز و سیر به شکل خام استفاده شود، سبب بروز زردی می‌شود اما اگر پخته شود، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

پرهیز از مصرف غذاهای گرم

مصرف خوراکی‌های خنکی

پرهیز از مصرف ادویه جات به خصوص ادویه‌های تند مثل فلفل، زیرا التهاب یا تخریب سلول‌های کبدی را همراه دارد. طبع صفرا گرم و خشک است و نوزاد نمی‌تواند این طبع را تحمل کند، حال اگر مادر ادویه مصرف کند، این ماده در شیرش ترشح می‌شود و پوست نوزاد رو به زردی می‌گراید.

پرهیز از مصرف داروهای شیمیایی در حد امکان

استفاده از عرقیجات و جوشانده های گیاهی خنک زیر نظر متخصص

 شیر دهی مکرر و منظم

درمان زردی نوزادان با چه روش‌هایی امکان پذیر است؟

- با کمک فرآورده‌های استاندارد شیرخشت می‌توان، نوزادان مبتلا به زردی را درمان کرد.

- استفاده از قطره خوراکی عصاره گیاه دارویی شیر خشت همراه نور درمانی تا حد زیادی در درمان این نوزادان موثر است.

- عرق کاسنی خاصیت ترمیم سلول‌های کبد را دارد و این عرق در شست‌وشوی صفرا از طریق پوست موثر عمل می‌کند. روش استفاده از آن نیز به این شکل است که یک لیوان عرق کاسنی را در یک لگن آب مخلوط کرده و پوست نوزاد را چند روز و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با آن شست‌وشو بدهیم.

- بهترین ماده‌ای که تا به حال در مورد کاهش زردی تجربه شده و نتایج مفیدی نیز از آن به‌دست آمده، ترنجبین است. می‌توان یک گرم از این ماده را در یک استکان آب داغ حل کرد و به مدت سه روز با قاشق چای‌خوری به نوزاد خوراند.

- پزشک توصیه می‌کند برای نوزادی که زردی دارد، شیر مادر به مدت ۲۴ ساعت قطع شود و با شیرخشک او را تغذیه کرد و پس از این مدت دوباره نوزاد را با شیر مادر تغذیه کرد.