۱۰ اشتباه رایج در رنگ کردن مو‌ها که شما را از نتیجه دلخواهتان دور می‌کند

رنگ کردن مو‌ها یکی از راحت‌ترین کار‌هایی است که می‌توانیم برای ایجاد تغییر و تنوع در ظاهر خود انجام دهیم، اما این کار در حقیقت به مهارت زیادی نیاز دارد. چون مسائل زیادی هست که قبل از رنگ کردن موها، حین و بعد آن باید در نظر داشته باشیم و رعایت کنیم. در ادامه به ۱۰ مورد از رایج‌ترین و بزرگ‌ترین اشتباهاتی می‌پردازیم که هنگام رنگ کردن مو‌ها مرتکب می‌شویم.

۱- موهایتان را یکباره از یک رنگ خیلی تیره به یک رنگ خیلی روشن تبدیل می‌کنید

تنها راه تبدیل مو‌های تیره به روشن، صبوری است. در اغلب موارد، برای رسیدن به نتیجه‌ی مورد نظر، مو‌ها باید بیشتر از یک بار رنگ شوند.

بهترین راه این است هر بار که موهایتان را رنگ می‌کنید، کمی روشن‌تر رنگ شان کنید. این روش صدمه‌ی کمتری به موهایتان می‌زند تا اینکه بخواهید فقط در یک جلسه، پروسه‌ی رنگ کردن مو‌ها را دو بار انجام دهید. به علاوه، روشن کردن تدریجی مو‌ها این مزیت را دارد که اگر تا به حال تجربه‌ی بلوند کردن موهایتان را نداشته اید، به خودتان فرصت می‌دهید که به تدریج با ظاهر روشن‌تر مو‌های خود کنار بیایید و به آن عادت کنید.

۲- رنگ‌هایی را انتخاب می‌کنید که زود پاک می‌شوند

رنگ‌های پررنگ و انواع قرمز و بنفش زودتر از رنگ‌های طبیعی پاک می‌شوند و بنابراین به رسیدگی بیشتری نیاز دارند.

رنگ‌های طیف قرمز به این دلیل زود از بین می‌روند که مولکول‌های رنگ موی قرمز بزرگ‌تر از مولکول‌های رنگ‌های دیگر هستند و بنابراین نمی‌توانند به اندازه‌ی رنگ‌های دیگر به عمق مو‌ها نفوذ کنند. همین مسأله، شستن و تمیز شدن مو‌های قرمز رنگ را راحت‌تر کرده است.

انتخاب یک رنگ موی روشن‌تر یا انجام رسیدگی‌های لازم (در خانه یا آرایشگاه) به طور منظم می‌تواند به شما کمک کند رنگ مو‌های خود را بهتر حفظ کنید.

۳- ریشه‌ موهایتان را دیر به دیر رنگ می‌کنید

عقب انداختن کار رنگ کردن ریشه‌های موها، پروسه‌ی رنگ کردن را چه برای خودتان و چه برای آرایشگرتان سخت‌تر می‌کند و حتی می‌تواند باعث یکدست نشدن رنگ مو‌ها شود.

ریشه‌های مو‌ها باید هر ۶ یا ۸ هفته رنگ شوند. پوست کف سر تولید حرارت می‌کند و همین مسأله می‌تواند خیلی زود رنگ مو را تغییر دهد، بنابراین وقتی مو‌ها به قدری رشد می‌کنند که دیگر تماسی با کف سر ندارند، مو‌ها یکدستی رنگ خود را از دست می‌دهند.

روش‌های مختلفی برای حل این مشکل وجود دارد که شما یا آرایشگرتان می‌توانید آن‌ها را انجام دهید، اما برای اینکه در زمان و پول صرفه جویی کنید، بهترین راه این است که ریشه‌های موهایتان را به موقع و قبل از آنکه تبدیل به مشکل بزرگ تری شوند، رنگ کنید.

اگر به دنبال روشی هستید که به رسیدگی کمتری نیاز داشته باشد، شیوه‌ی بالیاژ برای این منظور مناسب است. این شیوه از روشن سازی مو‌ها به رسیدگی و مراقبت بسیار کمتری نیاز دارد.

۴- شامپو و نرم کننده‌ی موهایتان را عوض نمی‌کنید

اگر موهایتان را رنگ کرده اید، بهتر است از شامپو‌ها و نرم کننده‌های موی بدون سولفات استفاده کنید. کفی که از شامپو‌ها تولید می‌شود، به خاطر سولفات درون آن‌ها است، اما این ماده می‌تواند چربی طبیعی مو‌ها و کف سر را از بین ببرد. همین مسأله، روند پاک شدن رنگ مو‌ها را سرعت می‌بخشد.

۵- رنگ کردن موهایتان را به دست یک آرایشگر ماهر نمی‌سپارید

بسیاری از آرایشگر‌هایی که کار رنگ کردن مو‌ها را انجام می‌دهند، تجربه و مهارت لازم را ندارند.

بنابراین، وقتی می‌خواهید برای رنگ کردن موهایتان به آرایشگاهی بروید، در مورد آنجا پرس و جو کنید و نمونه کار‌های آن‌ها را ببینید. تحقیق درباره‌ی آرایشگری که قرار است موهایتان را رنگ کند، اهمیت زیادی دارد.

۶- رنگ پوست‌تان را در نظر نمی‌گیرید

به هر رنگ پوستی، طیف‌های خاصی از رنگ مو می‌آید؛ مثلاً به بعضی‌ها بلوند سرد می‌آید و به بعضی دیگر هم بلوند گرم.

رنگ طبیعی مو‌های خود را در نظر داشته باشید و درباره رنگ موی مناسب خود با آرایشگرتان هم مشورت کنید. این کار به شما کمک می‌کند که مناسب‌ترین رنگ موی ممکن را برای خود پیدا کنید.

۷- از وسایل حرارتی زیاد استفاده می‌کنید

اگر از وسایل حرارتی برای حالت دادن موهایتان زیاد استفاده می‌کنید و در عین حال، اخیراً هم موهایتان را رنگ کرده اید، لازم است که استفاده از این وسایل را کمتر کرده یا از روش‌های پیشگیرانه استفاده کنید.

استفاده از محصولات ضد حرارت و دیگر محصولات نرم کننده، هنگام کار با وسایل حرارتی و به ویژه درصورتی که مو‌ها بلوند شده باشند، اهمیت زیادی دارد. در این حالت، اگر از مو‌ها مراقبت نشود، بسیار آسیب پذیر و شکننده می‌شوند.

۸- به اندازه‌ کافی صبر نمی‌کنید تا موهایتان خوب رنگ بگیرند

تمام پروسه‌ی رنگ کردن می‌تواند فقط ۲ ساعت یا حتی ۸ ساعت زمان ببرد. مدت زمان این پروسه را قبل از شروع به رنگ کردن در نظر بگیرید تا به هر دلیلی مجبور نشوید کارتان را با عجله و زودتر از زمانی که باید تمام کنید.

۹- از مو‌های خود در برابر کلر محافظت نمی‌کنید

کلری که در آب استخر‌ها و مکان‌های تفریحی مشابه وجود دارد می‌تواند به مو‌ها صدمه بزند، به ویژه اگر مو‌ها رنگ شده باشند.

برای آنکه کلر کمتری جذب موهایتان شود، می‌توانید قبل از ورود به آب کلر دار، موهایتان را با آب سرد و بدون کلر خیس کنید. علاوه بر این، می‌توانید از کلاه شنا هم استفاده کنید.

۱۰- موهایتان را زود به زود کوتاه نمی‌کنید

از آنجایی که رنگ کردن می‌تواند مو‌ها را ضعیف‌تر کند، یک کوتاهی مختصر، هر دو ماه و نیم یک بار سلامت موهایتان را حفظ خواهد کرد.