نکات مهمی که برای پذیرش بدون کنکور در دانشگاه آزاد که باید بدانید

 دانشگاه آزاد چراغ اول پذیرش بدون کنکور نیمسال دوم تحصیلی ۹۷ - ۹۸ را روشن کرد و از روز گذشته ثبت نام پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی در مقاطع کارشناسی پیوسته و کاردانی ناپیوسته در این دانشگاه آغاز شد، این سرآغازی برای پذیرش بدون کنکور در ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌های مراکز آموزش عالی بر اساس قوانین شورای سنجش و پذیرش وزارت علوم است.

شرایط عمومی پذیرش در هر ۲ دوره

  • اعتقاد و التزام عملی یا یکی از ادیان تصریح شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (ملاک، وضع کنونی داوطلب هنگام ثبت نام است)

  • داشتن عناد با نظم جمهوری اسلامی ایران

  • نداشتن فساد اخلاقی‌ (مصادیق فساد اخلاقی شامل اعتیاد به مواد مخدر و اشتهار به فحشا است.)

  • داشتن توانایی جسمی متناسب برای تحصیل در رشته‌های انتخابی

  • داشنجو موظف است کلیه مقررات دانشگاه آزاد اسلامی و ضوابط خاص واحد دانشگاهی محل تحصیل خود را رعایت کند و در صورت عدم رعایت آن در هر مرحله از تحصیل برابر مفاد آیین نامه‌های مربوطه یا وی رفتار خواهد شد.

  • دانشجویان نباید برای شروع و ادامه تحصیل به لحاظ قوانین جمهوری اسلامی ایران منفی داشته باشند.

  • دانشگاه تعهدی برای تأمین خوابگاه یا امکانات رفاهی دیگر برای دانشجویان ندارد.

  • شهریه پذیرفته شدگان، واحدها، پردیس‌ها و مراکز بین المللی دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس شهریه مصوب سالانه واحد‌ها، پردیس‌ها و مراکز بین المللی و تا ۲ برابر شهریه واحد‌های داخلی دریافت خواهد شد، شهریه پذیرفته شدگان واحد‌های خارج از کشور به صورت ارزی دریافت می‌شود و بیش از ۲ برابر شهریه واحدهای داخل کشور است.

محدودیت‌ها و ضوابط ثبت نام اتباع غیر ایرانی

  • فقط اتباع غیر ایرانی مقیم جمهوری اسلامی ایران و دارای اقامت قانونی معتبر که با مدرک دیپلم جمهوری اسلامی ایران و نیز مدارس بین‌المللی در ایران فارغ‌التحصیل شده‌اند، مجاز به ثبت نام هستند.

  • اتباع غیر ایرانی پذیرفته شده در هر یک از رشته‌های تحصیلی  منحصراً باید واجد شرایط و ضوابط اعلام شده از سوی مرکز آزمون باشند و محل تحصیل خود را با توجه به شرایط و ضوابط مربوطه و رعایت مناطق ممنوعه هنگام تعیین رشته انتخاب کرده باشند در غیر این صورت قبولی آنان منتفی تلقی شده و از  ادامه تحصیل آنان ممانعت می‌شود.

  • شرکت اتباع غیر ایرانی در رشته‌های تعمیر و نگهداری  هواپیما، کاردانی فنی و الکترونیک هواپیما، مراقبت از پرواز و مخابرات هواپیما ممنوع است.

  • دانشگاه هیچ گونه تعهدی در خصوص صدور مجوز اقامت خانواده داوطلب پذیرفته شده به استثنای دارندگان دفترچه پناهندگی سیاسی و آن دسته از دانشجویانی که بنا به دلایلی موجه قادر به عزیمت به کشور خود نباشند، ندارند و ثبت نام و ادامه تحصیل سایر پذیرفته شدگان در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور منوط به انجام تشریفات قانونی خروج از کشور و اخذ گذرنامه یا روادید تحصیلی معتبر است بنابراین ثبت نام و ادامه تحصیل پذیرفته شدگان غیر ایرانی در دانشگاه‌ها مشروط به اخذ تأییدیه از اداره کل بین‌الملل دانشگاه و تبدیل وضعیت اقامت به گذرنامه روادید تحصیلی و اقامت دانشجویی از طرف امور کنسولی در اولین نیم سال تحصیلی بلامانع خواهد بود.

  • پذیرش اتباع غیر ایرانی در ر شته‌هایی که منجر به ایجاد تعهدات استخدامی برای جمهوری اسلامی ایران شود و همچنین برخی رشته‌های خاص که در دفترچه راهنمای انتخاب رشته  ذکر شده ممنوع است.

نکته مهم برای داوطلبان علاقمند به معلمی

طبق آن چه در دفترچه راهنمای ثبت نام دوره کاردانی ناپیوسته آمده کلیه علاقمندان به رشته‌های آموزشی که شامل ۶ رشته کاردانی تربیت معلم آموزش ریاضی، تربیت معلم آموزش علوم تجربی، تربیت معلم زبان و ادبیات فارسی، تربیت معلم آموزش دینی و عربی، تربیت معلم آموزش و پرورش ابتدایی و تربیت معلم زبان انگلیسی است می‌توانند این رشته‌ها را در انتخاب‌های خود منظور کنند. در واقع انتخاب این رشته‌ها تعهدی را برای دانشگاه یا وزارت آموزش و پرورش از نظر استخدام ایجاد نمی‌کند این دوره‌ها شامل قواعد خاص خود است.

  • هر سال تحصیلی مرکب از دو نیم سال و یک دوره تابستانی است.

  • در هر یک از نیم سال‌های اول و دوم سال تحصیلی هر دانشجو می‌تواند حداکثر ۱۵ واحد درسی و در دوره تابستانی ۱۲ واحد درسی را انتخاب کند مشروط به آن که مجموع واحد‌های درسی اخذ شده در سال تحصیلی از ۴۰ واحد تجاوز نکند.

  • کلاس‌های این رشته‌ها در نیم سال‌های اول و دوم هر سال تحصیلی در روزهای آخر هفته ( پنجشنبه و جمعه) و در ترم تابستان در طول هفته تشکیل خواهد شد.

  • حداقل تعداد واحد درسی که هر دانشجو می‌تواند در یک نیم سال انتخاب کند، ۸ واحد است.

  • بخشی از دروسی که در طول مدت تحصیلی به پذیرفته شدگان رشته‌های آموزشی ارائه می‌شود دروس تربیتی است.

شرایط خصوصی هر ۲ دوره به چه صورت است؟

  • داشتن دیپلم کامل نظام قدیم یا گواهی پایان دوره پیش دانشگاهی نظام جدید متوسطه الزامی است.

  • دارندگان دیپلم فنی و حرفه‌ای و کاردانش نظام جدیدی که فاقد مدرک پیش دانشگاهی یا مدرک کاردانی هستند حق ثبت نام در این دوره را ندارند.

  • فارغ‌التحصیلان دوره های کاردانی علوم پزشکی غیر مشمول مجاز به ثبت نام در رشته‌های دیگر در مقاطع بالاتر هستند (مشروط بر آن که تعهدات خدمت خود را به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام داده باشند، بدیهی است این دسته از فارغ التحصیلان هنگام ثبت نام در محل دانشگاهی باید گواهی پایان طرح نیروی انسانی را ارائه کنند).

  • بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی برنامه ریزی دارندگان مدرک حوزوی مورد تأیید حوزه علمیه قم که معادل دیپلم کامل نظام قدیم متوسطه است، به شرط آن که مشمول وظیفه عمومی نباشند و هم زمان در حوزه علیمه تحصیل نکنند، می‌توانند در رشته‌های گروه علوم انسانی دانشگاه ثبت نام کنند.

  • افراد مشمولی که قبلاً در دانشگاه تحصیل کرده و اخراج شده یا از تحصیل منصرف شده‌اند و تحصیلات آنان ناتمام مانده یا منجر به دریافت مدرک مقطع پایین‌تر شده‌اند، مجاز به ثبت نام نیستند مگر افرادی که موفق به دریافت کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت وظیفه عمومی شده باشند (تنها برای داوطلبان دوره کارشناسی پیوسته).

  • متقاضیان رشته‌های تربیت بدنی باید ضمن نداشتن معلولیت‌های جسمی، بیماری قلبی و تنفسی نیز نداشته باشند و لازم است توانایی جسمی متناسب با این رشته را مطابق نظر محل دانشگاهی دارا باشند در غیر این صورت از ثبت نام و ادامه تحصیل آنان در محل دانشگاهی جلوگیری به عمل خواهد آمد (ویژه داوطلبان کاردانی ناپیوسته).

  • متقاضیان رشته‌های هنرهای نمایشی بازیگری و هنرهای نمایشی کارگردانی باید ضمن نداشتن معلولیت‌های حاد جسمی، بیماری‌های قلبی و تنفسی نیز نداشته باشند و دارای سلامت کامل بینایی، شنوایی و کلامی باشند در غیر این صورت از ادامه تحصیل آنان ممانعت به عمل خواهد آمد.

  • از متقاضیان رشته موسیقی در محل دانشگاهی انتخابی آزمون عملی و مصاحبه فرهنگی به عمل خواهد آمد و در صورت قبولی می‌توانند در محل دانشگاهی ثبت نام کنند لذا دریافت رسید ثبت نام برای این رشته به منزله پذیرش در این رشته نیست (ویژه داوطلبان دوره کارشناسی پیوسته).

 ضوابط پذیرش دانشجو در هر ۲ دوره

این بخش  یکی از قسمت‌های مهم این دفترچه است بخصوص آن جایی که طبق مصوبه شورای سنجش و پذیرش باید از سال آینده ۸۵ درصد از ظرفیت دانشگاه‌ها بدون کنکور دانشجو پذیرش کنند، طبق بند مربوط به ضوابط پذیرش در این دوره آمده است :« از آن جا که پذیرش داوطلبان صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی ( معدل کتبی دیپلم) صورت می‌پذیرد و نظر به این که دروس امتحانی داوطلبان دیپلمه با توجه به نوع دیپلم آن‌ها (ریاضی، تجربی، انسانی و غیره) متفاوت است لذا چنانچه نوع دیپلم داوطلب با گروه آزمایشی که متقاضی آن می‌شود متفاوت است، درصد اعمال معدل کتبی متفاوت خواهد بود که در جدول زیر  آمده است.

گروه آموزشی/نوع دیپلم

ریاضی فیزیک

علوم تجربی

ادبیات و علوم انسانی

علوم و معارف انسانی

سایر عناوین دیپلم

علوم ریاضی و فنی

۱۰۰

۱۰۰

۳۱.۴

۳۱.۴

۳۱.۴

علوم تجربی

۱۰۰

۱۰۰

۳۱.۴

۳۱.۴

۳۱.۴

علوم انسانی

۴۱.۲

۴۱.۲

۱۰۰

۱۰۰

۴۱.۲

هنر

۱۰۰

۱۰۰

۱۰۰

۱۰۰

۱۰۰

زبان

۱۰۰

۱۰۰

۱۰۰

۱۰۰

۱۰۰

 

 چند نکته که باید درباره سهمیه‌ها بدانید

  • رزمندگان: رزمندگان (با حداقل ۶ ماه حضور در جبهه) جزو سهمیه رزمندگان محسوب می‌شوند و تابع ضوابط مربوط به سهمیه رزمندگان هستند، حد نصاب نمره برای این داوطلبان ۷۵ درصد نمره گزینش آزاد در رشته محل مورد نظر است، ذکر این نکته قابل توجه است که داوطلبان واجد شرایط که با استفاده از سهمیه رزمندگان در آزمون سراسری سنوات گذشته شرکت کردند، لازم است برای استفاده از سهمیه رزمندگان در این آزمون طبق آیین‌نامه‌های موجود عمل کنند.

  • ایثارگران: جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آن‌ها، جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آن‌ها، آزادگان و همسر و فرزندان آن‌ها، همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه، همچنین همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران برای استفاده از سهمیه ایثارگران باید نسبت به تکمیل بند مربوط در تقاضا نامه ثبت نامی اقدام کنند و نیازی به مراجعه به وبگاه ایثار ندارند و در صورت تأیید ارگان مربوط در این مرحله پذیرش در سهمیه ایثارگران گزینش می‌شوند.

  • خانواده شهدا: خانواده شهدا (پدر، مادر، خواهر و برادر شهید) برای استفاده از این سهمیه باید نسبت به تکمیل بند مربوط در تقاضانامه ثبت نامی اقدام کنند و نیازی به مراجعه به سایت اینترنتی ایثارگران ندارند و در این مرحله از پذیرش در صورت تأیید نهایی توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران در سهمیه خانواده شهدا گزینش می‌شوند.

فرمول محاسبه سهمیه‌ها:

الف- ۵ درصد ظرفیت هر کد رشته محل هم به جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آن‌ها و همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه (ستاد کل) نیرو‌های مسلح، داوطلبان بسیجی و جهاد سازندگی اختصاص دارد (سهمیه ایثارگران با ۵ درصد ظرفیت)

ب- ظرفیت خالی مانده ۵ درصد سهمیه ایثارگران به سایر داوطلبان به صورت آزاد اختصاص می‌یابد.

ج- بر اساس قوانین مذکور حد نصاب نمره ایثارگران (اعم از سهمیه ایثارگران مشمول ظرفیت ۲۵ درصدی یا ۵ درصدی) ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کد رشته محل است.

 انواع تسهیلات اعطایی به دانشجویان در مقاطع مختلف

ردیف

عنوان وام

مقطع تحصیلی

مبلغ (ریال)

۱

بلند مدت شهریه

کاردانی

۵۰۰۰۰۰۰

۲

بلند مدت شهریه

کارشناسی

۵۰۰۰۰۰۰

۳

بلند مدت شهریه

کارشناسی ارشد

۱۰۰۰۰۰۰۰

۴

بلند مدت شهریه

دکترای تخصصی

۲۵۰۰۰۰۰۰

 

ردیف

عنوان وام

مبلغ (ریال)

کارمزد

۱

مسکن

مجرد: ۵۰۰۰۰۰۰/ متأهل: ۷۰۰۰۰۰۰۰

۲.۵ درصد

۲

ضروری

۱۲۰۰۰۰۰۰ ریال

۲.۵ درصد

۳

کوتاه مدت

۵۰ درصد کل شهریه

۲.۵ درصد

۴

میان مدت

۵۰ درصد کل شهریه

۲.۵ درصد

۵

بلند مدت

۵۰ درصد کل شهریه

۲.۵ درصد

۶

قرض‌الحسنه ازدواج

۱۵۰۰۰۰۰۰

۲.۵ درصد

۷

قرض الحسنه تحصیلی

مجرد:۵۰۰۰۰۰۰ / متأهل:۶۰۰۰۰۰۰

۲.۵ درصد