شکستگی لگن از آنچه فکر می‌کنید خطرناک‌تر است

گروه سلامت- دکتر رضا زندی جراح ارتوپدی و فوق تخصص جراحی هیپ ولگن و رییس بیمارستان آیت ا... طالقانی در گفت و گو با افکارنیوز مطرح کرد: در کشور ما به دلیل استفاده ی غلط از مفاصل , شیوع بالا و سن پایین بروز آرتروز نگران کننده است و شیوع بیماری بیش از اینهاست.

این فوق تخصص جراحی هیپ ولگن  خاطر نشان کرد : در کلینیک جراحی هیپ و لگن بیمارانی که آرتروز مفاصل هیپ دارند کسانی که دچار درد و لنگش هستند و کسانی که دچار در رفتگی های لگنی هستند مراجعه می نمایند معمولا درمان آنها انجام آرتروپلاستی و تعویض مفاصل هستش که نیاز به مراقبت های ویژه دارد بیماران دیگری که بررسی می شوند بیمارانی هستند که از بچگی دچار کوتاهی اندام هستند و تحت عمل های جراحی مختلف قرار می گیرند و آن اعمال جراحی باعث متناسب شدن در راه رفتن می شود. 

دکتر زندی رییس بیمارستان آیت ا... طالقانی عنوان کرد: ناتوان شدن در راه رفتن و ایستادن با وجود ظاهر سالم اندام تحتانی بیمار، درد در کشاله ران یا لگن، تغییر شکل و کوتاه‌تر به نظر رسیدن پای آسیب‌دیده نسبت به پای سالم و ایجاد چرخش به خارج پای آسیب‌دیده بیمار که هر گونه حرکت آن به شدت دردناک خواهد بود، از علائم شکستگی لگن است.

وی افزود: با انجام یک رادیوگرافی ساده از استخوان‌های لگن می‌توان شکستگی لگن را تشخیص داد، اما پس از تشخیص شکستگی، استخوان باید جراحی شود که نوع جراحی نیز به محل شکستگی استخوان، شدت شکستگی و سن بیمار بستگی دارد.