به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس،علیرضا مصداقینیا در همایش سلامت مردان با اشاره به حساس بودن جنس مذکر در زمینه سلامت در مقایسه با زنان اظهار داشت: به همین لحاظ امید به زندگی در مردان تا حدوی کمتر از معدل جامعه و زنان است.

وی با اشاره به توجهات به سلامت زنان در وزارت بهداشت که اهمیت ویژه‌ای نیز به آن می‌شود افزود: در این زمینه باید به سلامت مردان نیز توجه ویژه‌ای صورت پذیرد زیرا ایجاد مشکل برای سلامت مردان معضلی برای مادر و فرزند خواهد شد.

مصداقی‌نیا با بیان اینکه ایجاد مشکل برای سلامت مردان باعثمشکلات روحی و جسمی در خانواده و همچنین پاشیدگی آن می‌شود تصریح کرد: از سال‌ها پیش در زمینه ارتقاء سلامت مادران و زنان برنامه‌هایی صورت پذیرفته که توفیقات زیادی نیز داشتیم ولی برای سلامت مردان کار چندانی انجام نشده است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت ادامه داد: در حال حاضر چند سالی است که در ایران و دنیا از جمله کشورهای چین، آمریکا و کانادا برای ارتقاء سلامت مردم اهمیت ویژه‌ای قائل شده‌اند و روز و هفته‌ای را به نام سلامت مردان نامگذاری کرده‌اند.

مصداقی‌نیا با اشاره به اینکه در ایران نیز از سال ۱۳۸۵ به سلامت مردان با اختصاص روزی با این عنوان توجه شده است افزود: در گام نخست رشته اورولوژی وارد این مبحثشد و ویزیت‌های رایگان را انجام داد و هم اینک پزشکان عمومی، سازمان نظام پزشکی و دستیاران رشته‌های مختلف پزشکی در این روز و هفته اقدامات و فعالیت‌های لازم برای ارتقاء سلامت مردان انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: این اقدامات خوب است ولی کافی نیست و با توجه به اهمیت سلامت مردان که نیاز به استراتژی دارد باید وزارت بهداشت برنامه‌ریزی مرتبی در این زمینه داشته باشد.

مصداقی‌نیا اظهار داشت: دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت برنامه ای را در دستور کار دارد تا از اول مهر‌ سال ۹۱ با یک دستورالعملی مشخص به وسیله ۱۵۰ هزار رابط داوطلب اطلاعات لازم برای ارتقاء سلامت را به خانواده‌ها ارائه دهند و در این زمینه ما نیز با آموزش‌های خوب باید بتوانیم زمینه انتقال اطلاعات خوب توسط رابطان به خانواده‌ها را انجام دهیم.

وی با اشاره به اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع که تمام دانشگاه های علوم پزشکی درگیر آن هستند بیان داشت: یکی از اولویت‌های مهم این طرح ارتقاء سلامت خانواده و مردان است و ما امیدواریم در سال ۹۱ با دستورالعمل دفتر سلامت خانواده هر چه بیشتر با تعریف بهتر شیوه های زندگی سالم مردان شاهد ارتقاء سلامت آنان نیز باشیم.

مصداقی‌نیا گفت: مردان کمتر از زنان به سلامت خود فکر می‌کنند و در این زمینه نیز به پزشک کمتر مراجعه می‌کنند و حال بسیاری از بیماری‌ها که قابل درمان هستند مردان متأسفانه برای پیشگیری از این بیماری‌ها گام بر نمی‌دارند و این وظیفه زنان است تا مردان را برای چکاپ‌های دوره‌ای سلامتی آنان اقدام کنند.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بیان اینکه بر اساس آمارهای عجیب ورزش و حرکت در مردان کمتر از زنان است و بیماری‌های شغلی و خطرات و آسیب‌های ناشی از تصادفات برای مردان بیشتر رخ می‌دهد.

وی گفت: اعتیاد و مصرف دخانیات نیز در مردان بیشتر بوده و تمام این موارد به عنوان ریسک فاکتورهای خطر سلامتی در مردان عنوان می‌شود.

مصداقینیا خاطر نشان کرد: بر این اساس بر طبق آمارها اعتیاد در مردان ۱۰ برابر زنان است و حوادث ترافیکی نیز برای مردان ۵ برابر زنان رخ میدهد و در نهایت خطرات مرگ و میر بر اثر سقوط و تروما نیز در مردان ۳ برابر خانمها بوده و باید برای ارتقاء سلامت مردان فکر جدیدی کرد.