به گزارش افکار نیوز ،محمدرضا شانه ساز در گفت و گو با فارس با رد گران شدن قیمت برخی اقلام دارویی بعد از افزایش نرخ ارز در کشور گفت: بنده کاملاً افزایش قیمت دارو را در ماههای اخیر رد میکنم و گر چه از برخی افراد چنین شایعاتی را می شنویم اما واقعاً چنین اتفاقی نیفتاده است.

وی گفت: بر خلاف این شایعات اتفاقاً به علت تولید داروهای وارداتی گرانقیمت در کشور شاهد کاهش قیمت برخی اقلام دارویی پر مصرف وارداتی که قبلاً گران بودند در کشور هستیم که به عنوان مثال می توان به داروهای پکیتاکسل، دوستاکسل، دوکسرویسین(نانو دارو)، اگزالیپلاتین و مایکوفنولات(سل سپت) اشاره کرد که در مواردی قیمت این دارو تا یک سوم و حتی بیشتر کاهش یافته است.

معاون دارویی سازمان غذا و دارو افزود: البته تولید داخلی برخی اقلام دارویی به علت کاهش قیمت باعثمی شود که بیمه قیمت پایین تر را تحت پوشش ببرد و به این ترتیب فرانشیز پرداختی برای داروی قدیمی توسط بیمار ممکن است درصدی افزایش داشته باشد(مانند داروی مایکوفنولات) که این موضوع هیچ ربطی به قیمت گذاری دارو ندارند زیرا قیمت دارو کم شده و به سازمانهای بیمه مربوط می‌شود.

شانه ساز ادامه داد: البته در مورد برخی از این داروهای جدید مانند بسیاری از داروهای تولید داخل همواره تا چندین ماه شاهد مقاومت پزشکان و برخی بیماران هستیم که اصرار بر مصرف داروی قدیمی گرانتر دارند که بیشتر جنبه روانی است و از نظر وزارت بهداشت داروهای جدید حتی با سختگیری بیشتری نسبت به داروهای قدیمی مجوز گرفته‌اند و اثربخشی آنها به هیچ وجه کمتر نیست و در مواردی حتی بهتر است.

وی گفت: اینکه گفته می‌شود قیمت برخی داروهای ضد سرطان وارداتی تا ۱۰ برابر گران شده است نیز به هیچوجه صحت ندارد البته ممکن است در شرایط بسیار خاص و نایاب شدن یک دارو از شرکتهای فوریتی دارو بخواهیم که دارو را برای بیماران به جای کمپانی اصلی و نماینده رسمی شرکت از بازار آزاد تهیه کنند که در این صورت ممکن است برای یک داروی خاص درصدی افزایش قیمت دیده شود که هرگز این تفاوت قیمت به این میزان نیست.

مدیر کل نظارت بر داروی وزارت بهداشت تأکید کرد: بعد از افزایش کاذب نرخ ارز در کشور نیز به هیچ وجه قیمت داروها در کشور تغییر نکرده و افزایش نسبی برخی اقلام دارویی قبل از این تغییرات بوده است.

وی گفت: قیمت دارو در کشور به طور کلی از سال ۸۷ هیچ تغییری نکرده و ثابت بود و بعد از هدفمندی یارانه‌ها و به خصوص به علت اینکه تولیدکنندگان دارو باید ۴ درصد مالیات بر ارزش افزوده را بپردازند و نمی‌توانند این هزینه را از مردم بگیرند به طور متوسط شاهد افزایش ۷.۴ درصدی نرخ داروها در کشور در سال جاری بودیم که هیچ ربطی هم به نرخ ارز و افزایش قیمت برخی کالاها در چند ماه اخیر ندارند.

شانه ساز اضافه کرد: افزایش ۷.۴ درصدی داروها در سال جاری را قبلاً به صورت رسمی هم اعلام کردیم، البته داروهایی بوده‌اند که صفر درصد رشد قیمت داشته‌اند و مواردی از داروها هم بوده است که بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

معاون سازمان غذا و دارو گفت: البته در مورد مکمل‌ها شاهد کاهش ۱۰ تا ۲۰درصدی قیمت‌ها هستیم که اگر این ارقام را هم محاسبه کنیم قطعاً افزایش متوسط نرخ دارو در کشور از ۷.۴ هم کمتر است و به طو کلی دارویی در کشور نداریم که بیش از ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته باشد.

وی در مورد افزایش خودسرانه قیمت دارو توسط برخی داروخانهها نیز گفت: چنین اتفاقی هم بسیار بعید است و اگر صورت بگیرد تخلف است مگر در موارد نادری که قیمت دارو تغییر کرده باشد و داروخانه خرید قبلی داشته باشد که در این صورت باید فاکتور جدید را به خریدار نشان دهد.