اهمیت الکترونیکی کردن خدمات در حوزه درمان

قاسم جان بابایی در نشست مشترک با برخی از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با موضوع نظام ارجاع، پرونده الکترونیک سلامت و پزشک خانواده که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: در آینده بسیار نزدیک، طرح نظام ارجاع الکترونیک به تدریج در تمام مناطق کشور عملیاتی شده و گام موثری در مسیر رضایتمندی خدمت گیرندگان و مدیریت منابع برداشته خواهد شد.

وی با تاکید بر اهمیت الکترونیکی کردن خدمات در حوزه درمان، تصریح کرد: برنامه نظام ارجاع الکترونیک در بستر پرونده الکترونیک بیماران، تحول بزرگی در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به شمار می‌رود که کشور‌های پیشرفته از سال‌ها قبل آن را اجرایی کرده اند.

معان درمان وزارت بهداشت بیان کرد: نظام ارجاع الکترونیک باید در دانشگاه‌های منتخب و با رعایت الزامات ضروری از جمله استحقاق سنجی افراد، خدمات در سطح ۱، ۲ و ۳، ارجاع از سطح یک به دو و ارجاع از سطح دو به سه، ارجاع موازی، بازخورد ارجاع و نوبت دهی الکترونیک، تا پایان خردادماه سال ۹۸ نهایی شود و در کنار آن نیز نسخه نویسی الکترونیک در سطح ۱ و ۲ و ارسال الکترونیکی اسناد در دستور کار قرار گرفته و تا پایان شهریورماه سال ۹۸، نهایی و در سراسر کشور اجرایی شود.

همچنین در ادامه این نشست، بهزاد کلانتری، مدیرکل مدیریت بیمارستانی خدمات بالینی معاونت درمان وزارت بهداشت نیز با بیان اینکه لازمه رسیدن به عدالت در سلامت، اجرای نظام ارجاع است، عنوان کرد: ایجاد نظام ارجاع، سطح بندی خدمات و استحقاق سنجی، تدوین و اجرای محصولات دانشی در حال انجام است. مهم‌ترین راه مدیریت هزینه‌های حوزه درمان و خدمات درمانی، نظام ارجاع، ‌سطح بندی خدمت و استحقاق سنجی است.

وی درخصوص جایگاه پزشک خانواده در نظام ارجاع خاطرنشان کرد: زمانی که نظام ارجاع استقرار پیدا کند، پزشکی خانواده هم باید مستقر شود تا ما بتوانیم مدیریت درمان را به پزشکی خانواده محول کنیم؛ بنابراین با ایجاد فرآیند مدیریت درمان و اجرای راهنما‌های بالینی، هزینه‌ها نیز کنترل خواهد شد و تقاضا‌های القایی از بین خواهد رفت. در این نظام، باید بیمار ارجاع داده شود و بیماران نمی‌تواند به دلخواه خود برای درمان به سطح ۲ و ۳ مراجعه کنند. این امر، با داشتن کد ارجاع برای بیمار، فراهم می‌شود.

کلانتری با بیان اینکه طبق برنامه ریزی ها، در دانشگاه علوم پزشکی مازندران، همزمان با استقرار نظام ارجاع الکترونیک، پزشکان خانواده شاغل در استان هم به ساختار ارجاع الکترونیک متصل می‌شوند، تصریح کرد: تاکنون ۱۹ دانشگاه نظام ارجاع را در حوزه‌های ذیربط آغاز کرده اند و ۳۳۵ هزار ارجاع از ۱۹ دانشگاه صورت گرفته است که نشان دهنده وضعیت مناسب اجرای این برنامه در دانشگاه‌ها است. اما در جهت اجرای سراسری و موفق نظام ارجاع و همچنین اجرای نسخه نویسی الکترونیک و ارسال الکترونیک اسناد، باید با جدیت تلاش کرده و از حرکت بازنایستیم.