اصلی ترین مشکل سایت‌های درج آگهی

سرهنگ حسین رمضانی معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتا ناجا در خصوص ارسال پیامک‌های جعلی به افراد در حوزه سهام عدالت و پرداخت یارانه و... اظهار داشت: مردم باید برای دریافت اطلاعات و اخبار صحیح حتما به سایت‌های رسمی این سازمان‌ها مراجعه کنند؛ در حوزه یارانه، وب‌سایت سازمان هدفمندی یارانه‌ها آخرین اخبار رسمی را اعلام می‌کند. 

وی گفت:‌ در ۱۰، ۱۵ روز پیش پیامک‌هایی جعلی در خصوص مبحث عیدی و سهام عدالت به افراد ارسال شد؛ اخیرا نیز پیامکی در خصوص قطع شدن یارانه به تعداد انبوهی از افراد ارسال شد که مورد تأیید نبود.

سرهنگ رمضانی اعلام کرد: کلاهبرداران با این هدف این پیامک را طراحی و ارسال کرده‌اند که وقتی کاربران برای اصلاح حساب بانکی به اطلاعات ثبت شده خود مراجعه می‌کنند، آنها به واسطه درگاه جعلی فیشینگی که ایجاد کرده‌اندبه حساب افراد دسترسی پیدا کرده و برداشت می‌کردند که در این زمینه چندین پرونده نیز در پلیس فتای تهران باز شد. 

معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتا ناجا ادامه داد: با اقدامات وزارت فناوری ارتباطات و پلیس فتا توانستیم اقدامات فنی خوبی در این زمینه انجام داده و به مردم اطلاع‌رسانی کنیم.

این مقام ارشد پلیس فتا در خصوص کسب و کارهای اینترنتی و کارت‌های بانکی تصریح کرد: یکی از جرم‌هایی که در این زمینه مشهود است، مسئله کارت به کارت است؛ با افراد تماس می‌گیرند که مثلاً از فلان رادیو هستیم و شما باید برای دریافت جایزه‌تان به پای دستگاه ای‌تی‌ام بروید یا اینکه به رمز دوم برای پرداخت جوایزتان نیازمندیم. 

وی گفت: در این حوزه آگاهی خود افراد مهم است، چرا که متأسفانه شهروندان به دلیل ناآگاهی یا از روی طمع باعث می‌شوند که چرخه جرم به نحو مجرم بچرخد و مجرمان به اهداف خود برسند. 

سرهنگ رمضانی تصریح کرد: برای دریافت جایزه هیچ وقت به رمز دوم یا مراجعه به دستگاه ای تی ام نیازی نیست؛ چرا که اگر قرار باشد جایزه‌ای به فردی تعلق بگیرد به شماره کارتش واریز می‌شود؛ متاسفانه علی‌رغم تذکرات زیادی که در این زمینه به شهروندان داده‌ایم، شاهدیم که مجرمان از این طریق مهندسی اجتماعی کرده وکلاهبرداری می‌کنند. 

معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتا ناجا به کسب و کارهای نوظهور و اینترنتی پرداخت و گفت: طبق آخرین آمار که اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی اعلام کرده، ۸۰ تا ۱۰۰ هزار وب‌سایت فروشگاه‌های آنلاین داریم که ۴۰ هزار فروشگاه مجوز داشته و ۴۰ هزار فروشگاه در نوبت تأیید هستند. 

این مقام ارشد پلیس فتا با تأکید بر این مطلب که پلیس فتا حامی امنیت کسب و کارهای اینترنتی است، اظهار داشت: ما به دنبال آنیم که حریم خصوصی و امنیت اطلاعاتی افراد و به طور کل، صلاحیت سایبری حفظ و رعایت شود؛ وقتی کسب و کار اینترنتی انجام می‌شود، باید استانداردهای پیکربندی نیز اعمال شود که این مسائل به صورت تخصصی با اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی در میان گذاشته شده است. 

وی افزود: در آینده قرار است تا تمامی کسب و کارهای اینترنتی، کالاها را از طریق پست‌ها و پیک‌های قانونی تحویل دهند تا شکایت‌ها قابل پیگیری باشد.

سرهنگ رمضانی در خصوص مشکلات سایت دیوار و وجود بیش از ۱۰ هزار پرونده در خصوص این وب‌سایت اعلام کرد: ما همواره با مسئولین این وب‌سایت در پلیس فتا و دادستانی کل جلسه داشته‌ایم و مشکلات موجود را در میان گذاشته‌ایم. 

وی گفت: احراز هویت یک مسئله اصلی است، چرا که نمی‌توان هویت کسی را در سایت دیوار یا سایت‌هایی نظیر شیپور و ... احراز کرد؛ مجرمی که قصد ارتکاب مجرمانه دارد با هویت جعلی کالایی را که موجود نیست برای فروش آگهی می‌کند و بعد بیعانه دریافت کرده و اینگونه جرایم به وجود می‌آید. 

این مقام ارشد پلیس فتا به تشکیل ۱۰ هزار پرونده در ۱۰ ماه در خصوص سایت دیوار در سراسر کشور پرداخت و تصریح کرد: این حجم پرونده تشکیل شده غیرمنطقی است و به خاطر همین پلیس فتا در این زمینه پیگیری خود را شروع کرد و هم‌اکنون دادستان دستور داده‌اند که پرونده این سایت در دادسرا بررسی شود.

وی به کاربران توصیه کرد که حتما دانش و آگاهی خود در خصوص ایمنی و امنیت در فضای مجازی را ارتقا دهند تا قربانی جرایم اینترنتی نشوند. 

سرهنگ رمضانی در خصوص ایجاد صفحاتی در اینستاگرام به نام سلبریتی‌ها، هنرمندان و ورزشکاران گفت: ممکن است مجرمان به نام افراد مشهور صفحاتی در اینستاگرام ایجاد کنند که توصیه ما این است که اگرافراد با صفحه‌ای جعلی به اسم خود مواجه شدند، به دادگاه شکایت کرده تا پلیس اقدامات لازم را انجام دهد.