برای برخورد با کودکان لجباز چه کنیم؟

 یک بچه‌ی لجباز و کلی اشتباه! این ترکیبی است که بیشتر پدر و مادر‌ها دوست ندارند. اما خوب است بدانید گاهی کمی درد و ناراحتی هم معلم خوبی است. بچه‌ها اشتباه می‌کنند، اما اشتباهات می‌توانند فرصت‌های بزرگی برای یاد گرفتن باشند. تمام  خرابکاری‌ها و شیطنت‌های کودک‌تان را تماشا می‌کنید و با نگرانی لبخند می‌زنید و احتملا در درون‌تان حرص می‌خورید. وقتی کودک‌تان تبدیل به یک نوجوان شود و خراب کاری‌هایش نیز به اشتباهات مکرر در امتحانات ریاضی تبدیل شوند چطور؟ خیلی سخت است که تشخیص دهید چه زمانی باید قدمی به عقب بردارید و اجازه دهید فرزند نوجوان‌تان تصمیم‌هایی بگیرد که عواقب ناخوشایند دارند. اما خوب است بدانید گاهی کمی درد و ناراحتی هم معلم خوبی است. بچه‌ها اشتباه می‌کنند، اما اشتباهات می‌توانند فرصت‌های بزرگی برای یاد گرفتن باشند.

راهکارهای کاربردی برای برخورد با کودکان لجباز

اجازه دهید امتحانش را خراب کند

اگر پسرتان انتخاب کرده که توصیه‌های شما را نادیده بگیرد و به جای درس خواندن و آماده شدن برای امتحان، فیلم تماشا کند، نگران نباشید و اجازه دهید از امتحانش نمره‌ی بدی بگیرد. گاهی یک نمره‌ی بد لازم است تا فرزندتان را نسبت به اهمیت مطالعه کردن آگاه کند و بفهمد در شرایط مشابه بعدی چگونه باید تصمیم بگیرد.

اجازه دهید اتومبیلش بنزین تمام کند

اگر دخترتان بیش از اندازه در مرکز خرید پول خرج کرده و حالا بدون پول مانده است و نمی‌تواند باک بنزین اتومبیلش را پُر کند، ایرادی ندارد. یاد می‌گیرد از این به بعد هوشمندانه‌تر مخارجش را مدیریت کند.

اجازه دهید وسایلش را جا بگذارد

اگر پسرتان با عجله از خانه خارج شده و فراموش کرده لباس تمرین فوتبالش را با خودش ببرد، لطفا تمام راه را نروید که وسایلش را به او برسانید. بگذارید به مربی‌اش توضیح بدهد که فراموش کرده و مجبور شود عذرخواهی کند. اجازه دهید پیامدهایش را تجربه کند.

اجازه دهید تکالیفش را در خانه جا بگذارد

اتاق فرزندان بهم ریخته و بی‌نظم است و همین باعث شده تکالیفش را میان ریخت و پاش‌ها جا بگذارد؟ بگذارید یاد بگیرد که مسئولیت کارهایش را تقبل کند.

اجازه دهید ناهارش را جا بگذارد

اگر دخترتان آنقدر ذهنش درگیر است که فراموش کرده ناهارش را با خود ببرد، بگذارید خودش راه حلی پیدا کند. لطفا نگران گرسنگی‌اش نباشید! حتما چاره‌ای خواهد اندیشید.

اجازه دهید مجبور شود جوراب‌های کثیفش را دوباره بپوشد

اگر پسرتان هرگز سبد رخت چرک‌هایش را به موقع نمی‌آورد بگذارید عواقب سهل انگاری‌اش را ببیند. وقتی ساعت هفت صبح از این سو به آن سو به دنبال یک جفت جوراب تمیز می‌گردد و از شما می‌پرسد چرا هیچ جوراب تمیزی ندارد، به او بگویید یک جفت جوراب کثیف از سبد بردارد و همان را بپوشد. مطمئن باشید دفعه‌ی بعد، وقتی از او خواستید سبد رخت چرک‌هایش را برای‌تان بیاورد، فورا این کار را خواهد کرد تا مجبور نشود یک بار دیگر جوراب بد بو به پا کند!

اجازه دهید کاری که از او خواسته بودید را فراموش کند

یک هفته پیش به دخترتان گفته بودید اگر می‌خواهد این آخر هفته همراه شما به کنسرت بیاید باید قبل از آن اتاقش را تمیز کند سر حرف‌تان باشید. اگر آماده شد که همراه شما از خانه خارج شود، اما هنوز اتاقش را تمیز و مرتب نکرده، لطفا از چیزی که گفته‌اید برنگردید: اتاقت را مرتب نکرده‌ای، کنسرت نمی‌آیی!