دستمزد کارگران باید همانند قیمت‌ها شناور شود

رئیس خانه کارگر و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مزدها همانند قیمت ها باید شناور شود چرا که در حال حاضر فاصله بین حداقل دستمزد و معیشت بسیار وحشتناک است.

علیرضا محجوب افزود: واقع مطلب اینکه تا دستمزدها شناور نشود این مشکل قابل رفع نخواهد بود.

وی همچنین در خصوص اظهارات نائب رئیس اتاق بازرگانی که گفته بود «حقوق و دستمزد کارگران باید براساس کشش بنگاه های اقتصادی باشد»، اظهارداشت: حقوق و دستمزد 5,56 درصد قیمت تمام شده تولید را تشکیل می دهد.

رئیس خانه کارگر و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: علاوه بر این امسال همه شاهد بودند چند نوبت قیمت کالا ها افزایش یافت در حالیکه ریالی از قیمتی که روی کالا هاگذاشته شد به کارگران که بخشی از این قیمت تمام شده هستند یا به اسم آنان محاسبه می شود پرداخت نشده است.

وی در ادامه افزود: حال چگونه امکان دارد کسانی که به رغم داشتن راه های متعدد قانونی حقوق واقعی نیروی کار را رعایت نکردند هم اکنون که می خواهد موضوع دستمزد کلی کارگران برای سال آینده معلوم شود به چنین گفته هایی متوسل می شوند.

محجوب تصریح کرد: بیش از چند دهه این گونه مطالب در کشور شنیده می شود ولی به هیچ وجه موضوعیت ندارد.

وی گفت: بطورکلی آنچه که کارفرمایان می گویند بطور مسلم از نظر خود این جامعه مستدل ولی از نظر کارگران و گروه های کارگری فاقد استدلال کافی است.

رئیس خانه کارگر و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: سهم مزد کارگر در قیمت تمام شده تولید 5,56 درصد است به فرض اگر 50 درصد به این عدد اضافه شود فقط 2.5 درصد در تورم یا عرضه و تقاضا نقش موثر خواهد داشت.

وی یادآورشد: تاثیر این مهم در تقاضا و عرضه کل حتی در تغییرات صد درصدی پنج درصد است حال چگونه می شود برخی ها در مبحث مورد نظر بتوانند به این صراحت صحبت کنند.