بهترین روش برخورد با همسر خودشیفته‌

رقیه نوری پور لیاولی روانشناس و مشاور ؛ در خصوص خودشیفتگی و تاثیر آن در روابط زناشویی اظهار کرد: اختلال شخصیت خودشیفتگی که به صورت بزرگ نمایی خیالی و یا حتی در رفتار فرد وجود دارد، باعث می شود فرد دوست داشته باشد که دیگران آن‌ها را تحسین کنند و معمولا این افراد همدلی خاصی با دیگران ندارند.

نوری پور افزود: این افراد رفتار‌های کاملا مغرورانه و پر از تکبر دارند و فرد خودشیفته از فرهنگ هنجار موجود در جامعه‌ی خود منحرف شده است.

وی گفت: افراد خودشیفته خودشان را برتر از دیگران می‌دانند و یکی از دلایل خودشیفتگی، والدین سرد و بی عاطفه است که موفقیت‌های کودک را تحسین نکردند.

این روانشناس اظهار کرد: افراد خودشیفته از درون نیاز به تایید شدن دارند و احساس صمیمیت کم با دیگران دارند دوست پیدا کردن برای آن‌ها بسیار مشکل است.

نوری پور در خصوص همسران خودشیفتگی گفت: این افراد نیازمند احترام هستند و گاهی نیاز به احترام را به عنوان خودشیفتگی قلمداد می‌کنیم به همین دلیل در ابتدا باید مطمئن شویم همسرمان علائم خودشیفتگی را به صورت قطعی دارد یا نه.

وی بیان کرد: همسر خودشیفته همیشه به دنبال برتر نشان دادن خودش است؛ هنگامی که طبق برنامه‌های تعیین شده کارهایش انجام نشود همسرخود را مقصر می‌داند.

این روانشناس تشریح کرد: همسران خودشیفته شنودگان خوبی نیستند چرا که ترجیح می‌دهند خودشان حرف بزند و توجه دیگران را جلب کنند.

نوری پور اظهار داشت: افراد خودشیفته با همسران خود همدلی زیادی ندارند و به احساسات آنها توجهی نمی‌کنند و به زمانی که همسر خود را ناراحت کنند عذر خواهی نمی‌کنند، حتی فرد خودشیفته تلاشی برای خوشحال کردن همسرش نمی‌کند.

وی گفت: همسران خودشیفته اگر محبتی ببیند بیشتر مشکوک می‌شوند، به صورت تدافعی رفتار می‌کنند و پذیرای محبت نیستند.

این روانشناس افزود: همسران خودشیفته به هنگام مشاجره تحقیر آمیز رفتار می‌کنند و سعی در کوچک شمردن همسر خود دارد همچنین افراد خودشیفته در هنگام اختلافات خانوادگی مرز‌های احترام را نگه نمی‌دارند.

نوری پور بیان کرد: رفتار‌های فرد خودشیفته باعث آزار همسرانشان می‌شود، اما همسران این افراد در برخورد با این آنها باید عزت نفس خود را حفظ کند و اعتماد به نفس خود را از دست ندهند.

وی اظهار کرد: همسران افراد خودشیفته باید رفتار‌های منفی همسر خود را انعکاس دهند و حتی رفتار‌های مثبت آن‌ها را نیز تایید کنند و زوج باید از مشاور در این حیطه کمک بگیرند و مهارت‌هایی که روانشناس به آن‌ها آموزش می‌دهند را اجرا کنند.

این روانشناس گفت: مهم‌ترین مسئله به همسران افراد خودشیفته، عدم تهاجمی و تدافعی رفتار کردن است اگر افراد خودشیفته احساس نا امنی کنند ممکن است رفتار‌های پرخطر از خود نشان دهند.