فردی که روحیه انتقام گیری دارد در پلیس جایگاهی ندارد

سردار ایوب سلیمانی جانشین فرمانده ناجا در همایش ملی پلیس و عدالت ترمیمی و پیشگیری از از وقوع جرم که امروز (یکشنبه ۵ اسفندماه) برگزار شد، اظهار کرد: خداوند انسان را از دو عنصر اساسی فطرت و طبیعت زمینی آفرید و این دو میل و گرایش در انسان حرکتی متضاد با هم دارند.

وی  با بیان اینکه برای تحقق هر هدفی نیاز به برنامه و نقشه راه است، افزود:  یک نفر گناهی انجام می‌دهد و حال ممکن است این جرم نسبت به جامعه، یک شخص خاص و یا دین باشد، اما باید به گونه‌ای رفتار کنیم که این فرد به طور کل از جامعه حذف شود و یا کاری کنیم که مجدد به کار و سطح جامعه باز گردد و این موضوع همان عدالت ترمیمی است.

وی با اشاره به اینکه اگر خداوند قصاص را پیش بینی کرده در کنار آن هم توصیه به بخشش کرده است، تصریح کرد: خداوند فرصت جبران را نه تنها تا زمان مرگ بلکه بعد از مرگ به انسان داده است.

وی بیان کرد: عدالتی که از آن به عنوان عدالت ترمیمی یاد می‌شود، اصل و اساس آن از ذات دین مبین اسلام است و باید ریشه‌های عدالت ترمیمی را در احکام دین اسلام جستجو کرد.

جانشین فرمانده ناجا بیان کرد: از اهداف پلیس جمهوری اسلامی ایران پاسداری از ارزش‌های دین اسلام و انقلاب است و همان مبنایی که اسلام برای عدالت ترمیمی قائل است پلیس نیز باید اجرا کند.

سردار سلیمانی با اشاره به اینکه پلیس از مجازات افراد خوشحال نمی‌شود، گفت: پلیس مستقل از دستگاه قضایی است، البته در مواردی از قوه قضاییه اجازه ضابطیت گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: اولین هدف پلیس پاسداری از حقوق افراد، ایجاد عدالت و صلح بین افراد است و طبق آمار‌ها ۷۵ درصد مراجعه به کلانتری‌ها به صلح ختم می‌شود.

سردار سلیمانی با اشاره به اینکه مجازات آخرین راهکار پلیس است، گفت: عدالت ترمیمی در پلیس نه اینکه یک انتخاب باشد بلکه الزام و التزام است.

جانشین فرمانده ناجا اضافه کرد: ما در مقام انتخاب نیستیم و اگر هر فرد پلیس ملزم به انتخاب این موضوع و یا حذف از مجموعه است.

وی خاطرنشان کرد: امروز اگر به کلانتری‌ها مراجعه کنیم، می‌بینیم هر کلانتری به شیوه خود رفتار می‌کند و جایی افراط و جایی دیگر تفریط می‌شود.

سردار سلیمانی گفت: ما باید یک وحدت رویه در کلانتری‌ها ایجاد کنیم و مسئول این موضوع هم فقط پلیس پیشگیری نیست، بلکه همه پلیس‌های تخصصی وظایفی دارند.