خودکفایی در ساخت گلوله های بارورسازی ابرها

هدایت فهمی معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو -با اشاره به عدم بارورسازی ابر‌ها در فصل پاییز و زمستان اظهار کرد: بارورسازی ابر‌ها طی دو سال گذشته به دلیل فراهم نبودن شرایط و کمبود اعتبارات انجام نگرفته است و هواپیما‌های که این عملیات را انجام می‌دهند در دسترس نبودند.

معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو تصریح کرد:بارورسازی ابر‌ها در صورت فراهم بودن شرایط اقلیمی و منطقه‌ای مناسب، به طور متوسط ۱۵ درصد میزان بارش را افزایش می‌دهد اما در برخی از مناطق که این شرایط مناسب نیست افزایش بارش صورت نخواهد گرفت.

وی تصریح کرد: در روش‌های تامین آب نباید بزرگ نمایی کرد، بارورسازی ابر‌ها یکی از گزینه‌ها تامین آب است که نیازمند شرایط ایده ال برای افزایش بارش است.

به گفته وی؛ در جهان بارورسازی ابرها به صورت محدود در برخی از مناطق اجرا می‌شود که نباید انتظار بالایی از بازدهی این روش داشت.

فهمی ابراز کرد: بارورسازی ابر‌ها نیاز به فرونشینی و رطوبت هوا دارد در مناطق بیابانی که فرونشینی ابر‌ها و رطوبت هوا وجود ندارد، نمی‌توان بارورسازی ابر‌ها را انجام داد.

گفتنی است، رضا اردکانیان وزیر نیرو چندی پیش در حاشیه مراسم جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نیرو با اشاره به بارورسازی ابرها گفت: وزارت نیرو برای استفاده از آب‌های نامتعارف، برنامه‌هایی را در نظر گرفته است که مطابق با همان برنامه‌ها نیز در حال‌ حرکت است.

وی افزود: طی سال‌های اخیر با تحقیقات و فناوری‌های انجام شده توانستیم در حوزه باروری ابرها به نقطه خوبی برسیم، به گونه‌ای که گلوله‌هایی که باید برای باروری پرتاب می‌شد، تاکنون از خارج از کشور وارد می‌شد، اما در حال‌ حاضر توانسته‌ایم با ظرفیت داخلی، این گلوله‌ها را تولید کنیم.