فعالیت «مؤسسه خیریه امدادگران عاشورا» تشریح شد

نصرالله فتحیان مدیرعامل مؤسسه خیریه امدادگران عاشورا امروز در نشست خبری با اشاره به خدمات امدادگران در دوران دفاع مقدس، اظهار داشت:‌در دهه ۶۰ و دوران دفاع مقدس، بهداری رزمی با حداقل تجربه به موضوع دفاع مقدس ورود پیدا کرد در حالی که انتظار نمی‌رفت این حجم از مجروحان سلاح‌های نامتعارف شیمیایی در جنگ داشته باشیم.

وی ادامه داد:‌بهداری رزمی در میدان عملیات با ایجاد ظرفیت‌سازی برای حضور جامعه پزشکی و گروه‌های امدادی حضور پیدا کرد و با بیش از ۱۰ هزار پست امداد در خطوط مقدم هزاران امدادرسانی عملیاتی و ۵۶ بیمارستان صحرایی را در نزدیک‌ترین خطوط مقدم انجام داده و ایجاد کرد.

مدیرعامل مؤسسه خیریه امدادگران عاشورا افزود: ستادهای تخلیه مجروحان در راه‌آهن، فرودگاه‌ها و ناوگان ترابری، هواپیما و اتوبوس ایجاد شده که این کار بزرگی بود که بهداری رزمی متولی آن بود.

فتحیان اضافه کرد: جامعه پزشکی حضور خوبی در دوران دفاع مقدس داشت و بیش از صد هزار نفر پزشک و امدادگر در آن حضور داشتند که اگر حضور آنها نبود آمار شهدا بیشتر می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: پس از پایان دوران دفاع مقدس رزمندگان هیأت‌های مختلفی را تاسیس کردند که جامعه پزشکی از جمله آنها بود و امدادگران عاشورا از اولین هیأت‌های ایجاد شده بود که فعالیت خود را از منازل اعضا شروع کرد تا اینکه در مجمعی در روز قدس سال ۸۱ تصمیم گرفته شد علاوه بر برگزاری هیأت‌ها در مراسم‌های عزاداری و جشن  مربوط به ائمه (ع) خدمت رسانی به محرومان را انجام دهیم.

مدیرعامل مؤسسه خیریه امدادگران عاشورا یادآور شد: با توجه به توسعه فعالیت این موسسه اقدام به توسعه ساختمان قبلی آن که مدت ۱۰ سال در آن مستقر بودیم کردیم ضمن اینکه سابقه هیأت امدادگران عاشورا ۲۱ سال و سابقه خیریه امدادگران عاشورا ۱۶ سال است و در امور خیریه مانند دفاع مقدس که سخت‌ترین کارها را انجام می‌دادیم به سمت درمان و رسیدگی به بیماران صعب‌العلاج و سرطانی حرکت کنیم.

فتحیان با بیان اینکه این موسسه خیریه ۱۶ هزار نفر عضو خیر دارد، که ۴ هزار نفر از این تعداد از جامعه پزشکان هستند گفت: ۶۰ هزار نفر از نیازمندان تحت پوشش این خیریه قرار دارند.

وی با اشاره به هزینه‌های بالای بیماران سرطانی تصریح کرد: بر اساس آمارها سالانه ۱۴ میلیون نفر در جهان به بیماری سرطان مبتلا می‌شوند که این آمار در ایران ۱۱۲ هزار نفر است که ۸ تا ۱۰ درصد این تعداد به خاطر هزینه‌های بالای درمانی زیر خط فقر می‌روند که هدف گذاری ما در موسسه این است که سالانه ۱۰ درصد از این تعداد  را پوشش دهیم.

مدیرعامل مؤسسه خیریه امدادگران عاشورا با بیان اینکه پایداری، شفافیت و خلاقیت سه ویژگی خیریه امدادگران عاشوراست، افزود: این موسسه در ۲۷ استان کشور ۴۰ شعبه دارد ضمن اینکه حسابرسی به وضعیت مالی آن از ابتدا به صورت دقیق انجام شده و هر ۶ ماه و یک سال این گزارش به وزارت اقتصاد ارائه می‌شود و دو سال یک بار نیز به عنوان سازمان مردم نهاد ملی مجوز آن تمدید می‌شود.

فتحیان با بیان اینکه شانزدهمین مجمع سالانه خیریه امدادگران عاشورا با حضور ۳۰۰ نفر از خیران،هیأت امنا و بخشی از جامعه پزشکی در جمعه هفته جاری برگزار می‌شود، افزود: ۵۰ بیمارستان نظامی،‌۳۰ بیمارستان خصوصی و برخی بیمارستان‌های دولتی حامی این مؤسسه هستند.

وی با اشاره به روش‌های استفاده نیازمندان از خدمات مؤسسه خیریه امدادگران عاشورا، خاطرنشان کرد: افراد نیازمند از طریق مراکز بسیج، مساجد و بیمارستان‌ها معرفی شده و در این مؤسسه حمایت‌های روحی روانی و مشاوره‌ای انجام می‌شود ضمن اینکه از خانواده‌های بیماران صعب‌العلاج حمایت‌های روحی روانی شده و به خانواده نیازمندان دارو و ارزاق مورد نیاز داده می‌شود.