عدم همکاری دولت در جایگزینی موتورهای کاربراتوری

پورسیدآقایی تصریح کرد: اولین گام برای حل مشکل موتورسیکلت ها در پایتخت هویت بخشی به موتورسیکلت هاست. تا زمانی که موتورسیکلت ها پلاکشان به نام مالک نباشد، نمی توانیم عارضه ای به نام موتورسیکلت را حل کنیم، به همین دلیل هدفگذاری ما این است که سند موتورها و پلاک ها به نام صاحب موتور باشد و پلاک نیز به طور خوانا قابل رؤیت باشد تا در صورت تخلف، امکان جریمه فراهم شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰۰ موتورسیکلت در پارکینگ ها توقیف شده اند، گفت: این موتورسیکلت ها بلاتکلیف مانده و مالکانشان به دنبال آنها نیز نمی آیند و ما برای برخورد با موتورسواران متخلف باید بتوانیم با هویت بخشی، آنها را قانونمند کنیم.

سردار مهماندار نیز در این جلسه با بیان اینکه برنامه ای برای ساماندهی موتورسیکلت ها وجود نداشته، گفت: موتورسیکلت ها تولید و فروخته می شوند، در حالی که این موتورسیکلت های کاربراتوری آلایندگی بالایی دارند و در دنیا استفاده از آنها منسوخ شده است.

وی تأکید کرد: در تهران سه میلیون موتورسیکلت شماره گذاری شده اما نمی توان قسم خورد چه تعداد از آنها در شهر تهران تردد می کنند اما تعداد بالایی موتورسیکلت در شهر تهران به دلیل مشکلات ترافیکی و حتی مشکلات اقتصادی تردد کرده و این کار را پیچیده می کند.

مهماندار با اشاره به دو نگاهی که در خصوص برخورد با موتورسیکلت ها وجود دارد، گفت: برخی معتقدند موتورسیکلت ها برای ارتزاق و کسب درآمد استفاده می شود و نمی توانیم با برخوردهای سلبی به دنبال ساماندهی این موضوع باشیم و برخی نیز معتقدند باید با موتورسیکلت های متخلف برخورد شود. در قدیم با روزی هزار تومان می توانستند موتورسیکلت بخرند که خوشبختانه این وضعیت بهبود یافته است.

پورسیدآقایی در ادامه جلسه با بیان اینکه کار خوبی انجام شده و از ابتدای امسال هیچ موتورسیکلت کاربراتوری پلاک گذاری نشده است، گفت: کار خوب دیگری که دولت از ابتدای مردادماه انجام داد، تصویب آیین نامه هوای پاک به پیشنهاد سازمان محیط زیست بود که یکی از بندهای آن این بود که هر موتور بنزینی که شماره گذاری می شود باید یک موتور کاربراتوری از رده خارج شود که متاسفانه این بند از قانون هوای پاک یک سال به درخواست دولت به تعویق افتاد، در حالی که ما امیدوار بودیم با توجه به اینکه موتورسازها سالانه ۵۰۰ هزار موتور تولید می کنند، پس از ۵-۴ سال تهران از وجود خودروی کاربراتوری تخلیه شود اما متاسفم که دولت امید ما را ناامید کرد و دو هفته پیش این مصوبه تعلیق شد.

همچنین در این جلسه سردار مهماندار در خصوص خیابان های کامل به مدیران شهری توصیه کرد اجرای پروژه خیابان کامل را از معابری آغاز کنند که کمتر حاشیه ساز و برای شهروندان مشکل ساز باشد و بگذارند ابتدا مردم لذت استفاده از خیابان کامل را بچشند و فواید خیابان کامل را لمس کنند و بعد در خیابان هایی که معارض بیشتری دارد، آن را اجرایی کنند.

وی ادامه داد: این پروژه ها ابتدا در معابر مناطق حاشیه ای مانند منطقه ۲۲ یا ۲ اجرایی شود و بعد از آنکه مردم اثرات آن را دیدند در مناطق مرکزی اجرایی شود.