آغاز بررسی لایحه بودجه ۹۸ شهرداری تهران در صحن علنی شورا

محسن هاشمی رفسنجانی در جریان برگزاری یکصد و بیست و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه از امروز رسیدگی به لایحه بودجه در صحن علنی شورا آغاز می‌شود، اظهار کرد: امیدواریم پس از تصویب در شورا، پیش از پایان سال این لایحه به تایید نهایی مراجع قانونی برسد.

‫وی با اشاره اینکه سال آینده، سالی پرچالش از نظر بودجه برای مدیریت شهری است، اضافه کرد: انقباض در منابع به دلیل رکود و انبساط در مصارف به دلیل تورم، مهم‌ترین محور این چالش هاست.

‫رییس شورای اسلامی شهر تهران راهکار مقابله با این چالش را کاهش هزینه‌های غیرضروری و اولویت بندی مصارف و پروژه‌های شهری دانست و تصریح کرد: امیدوارم بتوانیم به کمک اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران، بودجه‌ای منعطف، واقع بینانه و فراتر از روزمرگی و تامین هزینه‌های جاری اداره شهر را مصوب کنیم.

هاشمی افزود: در این حوزه از شهروندان عزیز نیز تقاضا داریم با مشارکت در مدیریت شهری، به کارآمدی بیشتر اداره شهر یاری رسانند، ارائه انتقادات و پیشنهادات و نظرات کارشناسی به کمک اصحاب رسانه در فرایند تصویب لایحه بودجه و نظارت برحسن اجرا در زمان عملکرد و ارسال بازخورد به اعضای شورا می‌تواند نقش موثری در بهبود اداره شهر ایفا کند.

‫رییس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: ما همه به به عنوان یک شهروند باید در تامین هزینه‌های اداره شهر از طریق عوارض، درآمد‌های پایدار و جبران هزینه خدمات ارائه شده نقش خود را ایفا کنیم تا مدیریت شهری نیازمند روش‌های پرهزینه تامین مالی، مانند شهر فروشی یا استقراض بانکی نباشد.

‫هاشمی تاکید کرد: در این شرایط محافظه کاری و روزمرگی که به رکود در فعالیت‌های زیربنایی و توسعه شهر می‌انجامد، یکی از آفات عملکرد مدیریت شهری می‌تواند این باشد که وظیفه شورا در مقام تصویب بودجه و شهرداری در حوزه اجرا این است که با تحمل چالش‌ها و مشکلات، مانع تعطیلی پروژه‌های توسعه شهر از طریق اولویت بندی پروژه‌ها و جلوگیری از بلعیده شدن سهم فعالیت‌های سرمایه گذاری و عمرانی توسط هزینه‌های جاری در بودجه شوند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران خطاب به اصحاب رسانه خواستار نقد سازنده و ارائه کمک‌های فکری و کارشناسی از سوی این بخش از جامعه شد تا در این شرایط از آفات متداول در فرایند بودجه ریزی مانند منطقه گرایی یا سهم خواهی بخشی جلوگیری کنند.