لزوم تعیین تکلیف املاک اوقافی در عودلاجان

 عضو شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود در جلسه علنی شورای شهر، گفت: محله عودلاجان در منطقه 12 واقع شده و سابقه تاریخی 400 سال سکونت و بیش از هزار سال قدمت دارد. 

وی با بیان اینکه درخت معروفی در این منطقه وجود دارد که هزار سال قدمت دارد، گفت: در 4 دهه پیش بر اساس آمار 42 هزار نفر در این منطقه سکونت داشتند. این در حالی است که بر اساس آمار به دست آمده در سال 1395 جمعیت این محله به 13 هزار و 300 نفر رسیده است و نشان می‌دهد در این مدت 28 هزار نفر از این محله مهاجرت کرده‌اند. 

عضو شورای شهر تهران دلیل این اقدام را فرسودگی، ناکارآمدی‌ها در محله عنوان کرد و گفت: در این محله نابسامانی‌های جدی وجود دارد و همچنین قریب به 20 درصد از بناهای مسکونی محله به انبار و بناهای متروکه تبدیل شده است.

نژادبهرام با بیان اینکه محدودیت‌های ضوابط میراثی در این محله وجود دارد، گفت: عدم ساخت‌وسازها و فرسودگی بافت این محله را دچار مرگ تدریجی کرده است. 

وی به وجود املاک اوقافی در منطقه در محله عودلاجان اشاره کرد و گفت: محله امامزاده یحیی به عنوان شناسنامه تاریخی و فرهنگی شهر است و امروز می‌توانست عصاره هویتی پایتخت باشد اما به دلیل غفلت سازمان میراث، سازمان اوقاف و مدیریت شهری تبدیل به محله آسیب‌پذیر شده است و منظره آن با خانه‌های متروکه، خرابه‌های معتادنشین پیوست خورده است.

عضو شورای شهر ادامه داد: عدم هماهنگی بین سازمان‌ها و ناکارآمدی ضوابط تهیه شده باعث ترک مردم از محدوده شده است. لازم است شهرداری تهران به عنوان مرکزیت توافق در این زمینه اقداماتی انجام دهد و شرایط تشویقی برای نوسازی ایجاد کند و همچنین املاک اوقافی تعیین تکلیف شود.

وی ادامه داد: به منظور توقف مهاجرت و کنترل بروز آسیب‌های اجتماعی شهرداری باید اقداماتی انجام دهد اما به دلیل ضوابط ناکارآمد میراث با توقف روبه‌رو است و همین امر باعث موج جمعیت‌گریزی از این محله شده  است. 

نژادبهرام از شهرداری خواست که عودلاجان را در اولویت برنامه قرار دهد و با توجه به فقر خدماتی در محله نسبت به پیگیری تهیه لایحه خدماتی و لایحه شبکه معابر اقدام کنند.