تاکید سردار اشتری بر ارتقاء همکاری‌های مشترک پلیسی ایران و ایتالیا

وی به سابقه تاریخی دو کشور ایران و ایتالیا اشاره و بیان کرد: پلیس دو کشور از گذشته تاکنون، تعاملات و ارتباطاتی در زمینه انتقال تجربه با یکدیگر داشته و دارند.

عالی‌ترین مقام انتظامی کشور با بیان اینکه هم اکنون دوره‌هایی در راستای آموزش بین پلیس دو کشور برگزار می‌شود، گفت: امیدواریم این دوره‌ها افزایش یابد و از ظرفیت‌ها و تجربیات یکدیگر نهایت استفاده را ببریم.

سردار اشتری به برگزای هیئت‌های مختلف و نیز جلسات مشترک مسئولان پلیس ایتالیا درخصوص مبارزه با جرایم سازمان یافته، قاچاق انسان، مواد مخدر، سلاح و نیز مبارزه با تروریسم اشاره و بیان کرد: این جرایم امروز در بسیاری از کشور‌ها وجود دارد که همکاری‌های مشترک قطعا می‌تواند در پیشبرد اهداف موثر باشد.

فرمانده نیروی انتظامی به دستاورد‌های ناجا در ۴ دهه پس از پیروزی انقلاب، اشاره و خاطرنشان کرد: خوشبختانه نیروی انتظامی توانسته با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و همکاری با پلیس کشور‌های دوست، امروز به طور مستقل، پیشرفته و دانش بنیان مأموریت‌های خود را انجام دهد.

سردار اشتری با بیان اینکه باید همکاری‌ها و هماهنگی‌های لازم در برآورده شدن اهداف پلیس دو کشور از طریق افسران رابط صورت پذیرد گفت: قطعا این همکاری‌ها می‌تواند ما را در مبارزه با جرایم سازمان یافته و نیز مبارزه با تروریسم که امروز بیشترین خسارت‌ها را به کشور‌های مختلف وارد می‌کند، کمک کند.

وی، مبارزه با جرایم سایبری را از دیگر محور‌های همکاری و توافقات بین دو کشور نام برد و افزود: در نیروی انتظامی ظرفیت‌های مناسبی وجود دارد که می‌توانیم از این اقدامات در این رابطه بهره برداری کنیم.

سردار اشتری، مبارزه با مواد مخدر را یکی دیگر از اولویت‌های پلیس جمهوری اسلامی ایران عنوان وتصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در این راه بیش از ۴ هزار شهید برای امنیت کشور و همچنین همسایگان و نیز جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر به سایر کشور‌ها از جمله اروپا تقدیم کرده چرا که معتقدیم جلوگیری از ترانزیت مواد به دیگر کشور‌ها برای ما بسیار مهم است.

فرمانده ناجا، یکی دیگر از موضوعات همکاری را مبارزه با قاچاق انسان عنوان کرد و گفت: امروزه متأسفانه این معضل در بسیاری از کشور‌ها صورت می‌گیرد و حتما باید از تجربیات خوب شما در این زمینه استفاده کنیم، انتظار داریم این موضوع نیز یکی از توافقات صورت گرفته بین ما باشد.

وی بر اهتمام ویژه پلیس جمهوری اسلامی ایران در موضوع مبارزه با قاچاق سلاح که متأسفانه امروزه در بسیاری از کشور‌ها رخ می‌دهد اشاره و بیان کرد: پلیس جمهوری اسلامی ایران، برای مقابله و مبارزه با هر نوع کالایی که در کشوری قاچاق محسوب، مصمم است البته آماده همکاری در این زمینه هستیم.

فرمانده ناجا در خصوص استرداد مجرمان و اتباع دو کشور نیز به رئیس پلیس ایتالیا پیشنهاد داد، کمیته‌ای در این خصوص تشکیل و نتایج آن به روسای پلیس دو کشور منتقل شود.

سردار اشتری بر بازبینی تفاهم نامه‌هایی که در گذشته میان پلیس دو کشور منعقد شده، تاکید و خاطرنشان کرد: این آمادگی وجود دارد، در صورت نیاز تغییراتی در این تفاهم نامه صورت پذیرد البته این آمادگی و ظرفیت در پلیس بین الملل ایران که فعال و دارای تعامل خوبی با کشور‌های عضو اینترپل است نیز وجود دارد تا اقدامات مزبور را انجام دهد.