بازگشت پلنگ تندوره نیمه دوم فروردین‌ماه به زیستگاهش

تورج همتی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به تصمیم نهایی نشست اعضای تیم مشورتی حیات وحش این استان برای انتقال پلنگ تندوره به زیستگاه اصلی خود گفت: با تحلیل نظرات کمیته علمی مشورتی سازمان حفاظت محیط زیست و نیز پیشنهادات بیولوژیست‌ها، دامپزشکان و متخصصان امر پس از بررسی و تحلیل نظرات، تصمیم کمیته کارشناسی بر آن شد که پلنگ تندوره که براساس نتایج آزمایش‌های دامپزشکی سلامت خود را به طور کامل به دست آورده و دارای تائیدیه سلامت است، آماده رها سازی شده و با لحاظ کردن تمهیداتی در نیمه دوم فروردین ماه به زیستگاه اصلی خود برگردد.

وی در خصوص علت تاخیر  رهاسازی پلنگ و موکول کردن زمان آن به نیمه دوم فروردین‌ماه نیز اظهار داشت: از آنجایی که نیمه دوم فروردین ماه گونه‌های علفخواری همچون موش و خرگوش که از طعمه‌های اصلی این حیوان هستند افزایش خواهد یافت و جوندگانی همچون پایکا به عنوان طعمه مطلوب پلنگ بیشتر در دسترس این گونه قرار دارد و زیستگاه مورد نظر نیز پس از گذران ایام تعطیلات به آرامش و شرایط پیشین خود بازگشته و شرایط مطلوب تری را برای این گونه فراهم می‌آورد.

همتی با اشاره به اینکه بر اساس تجمیع نظرات و ارزیابی همه جانبه موضوع، رها‌سازی پلنگ در زیستگاه اصلی را بر اسارت آن ترجیح داد‌ه‌ایم، گفت: آنچه بر عهده متولیان حفاظت از حیات وحش بوده است، بازگرداندن سلامت حیوان است که نتایج آزمایشگاهی و فیزیولوژیکی پلنگ آن را کاملا تائید می‌کند ولی از لحظه ورود پلنگ به منطقه، شرایط طبیعی بر ادامه زیست آن حاکم است .

وی با اشاره به اینکه تنازع بقا موضوعی است که همواره در طبیعت حاکمیت دارد گفت: ما امیدواریم این پلنگ پس از بازگشت به قلمرو خود، بتواند براساس آنچه که مورد انتظار متخصصان و دامپزشکان است در پارک ملی تندوره به حیات خود ادامه دهد گفت: این اتفاق به تدریج زمان رخ خواهد یافت.

همتی در پاسخ به این سوال که برای بررسی پس از رهاسازی در طبیعت چه تهمیداتی درنظر گرفته شده نیز ابراز داشت: نصب دوربین تله‌ای به منظور رصد وضعیت پلنگ در دستور کار قرار گرفته است، اما درباره نصب ردیاب بر روی پلنگ دچار تردید هستیم، چون ظاهرا در دسترسی به اطلاعات ماهواره‌ای و پردازش اطلاعات در این خصوص با مشکلاتی مواجه هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی همچنین خاطر نشان کرد:  تا زمان اعلام شده برای بازگشت پلنگ به پارک ملی تندوره، این گونه در فضایی جداگانه از مرکز بازدید کنندگان باغ وحش وکیل آباد و با شرایطی خاص همچون در اختیار گذاشتن طعمه زنده و ممنوعیت کامل بازدید‌های انسانی نگهداری و تحت نظارت ویژه خواهد بود که این موضوع به تقویت خوی وحشی‌گیری این حیوان کمک خواهد کرد .

وی افزود: ضمن اینکه با توجه به شرایط نگهداری و ماهیت زیست پلنگ و نظارت های مستمر کارشناسان و متخصصین امر درخصوص از دست رفتن خوی درندگی آن جای نگرانی وجود ندارد.

همتی با تاکید بر اینکه این پلنگ گرفتار نوعی انگل خونی شده بود گفت: پس از بررسی فاکتورهای خونی ابتلای این حیوان به ویروس دیستمپر رد شد.

وی ادامه داد: اگر علت بیماری این حیوان ویروس دیستمپر بود باید با وجود علائم نداشتن بینایی، شنوایی و ضعف شدید بینایی از بین می‌رفت اما در حال حاضر رو به بهبودی است.

مدیرکل محیط زیست استان خراسان رضوی گفت: به دنبال ادامه بحث‌های مطالعاتی در این زمینه با یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور هستیم تا رفتارهای حیوان با توجه به علائم موجود و ویروس شناسایی شده بیشتر تحلیل شود.

پلنگ پارک ملی تندوره در دی ماه گذشته با مشاهده رفتار نامتعارف و علائم مشکوک به بیماری به مشهد منتقل شد و دوره درمانی آن با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست استان و دانشگاه فردوسی مشهد و نیز تیمی متخصص آغاز شد. این پلنگ هم اکنون در باغ وحش وکیل آباد در شرایط جسمی مطلوبی به سر می برد و حسب نظر دامپزشکان آماده انتقال به زیستگاه اصلی خود است.