سد کرخه ۴ سیلاب بزرگ را مهار کرده است

محمد یزدانی با بیان این که سد کرخه شهرستان اندیمشک تاکنون چهار سیلاب بزرگ را در استان خوزستان مدیریت و مانع ایجاد خسارت برای شهروندان شده است گفت: دو سیلاب بزرگ نیز در سال جاری توسط سد کرخه کنترل و مهار شده است.

مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه شهرستان اندیمشک عنوان کرد: هیچ گونه سرریزی قرار نیست در سد کرخه و شهرستان اندیمشک اتفاق بیفتد و با توجه به تمهیداتی که انجام شده در این زمینه جای نگرانی نیست.

وی با اشاره به برخی دخل تصرف‌ها و تجاوز به حریم‌های آبی استان خوزستان، افزود: علی‌رغم شدت بارندگی در بسترهای آبی مربوط به سد کرخه با توجه به مدیریت آب و تمهیدات پیش‌بینی شده آمادگی لازم در شهرستان اندیمشک برای باران وجود دارد.

یزدانی با بیان این که احتمال وقوع باران گسترده و افزایش ورودی آب به سد کرخه در اردیبهشت‌ماه نیز وجود دارد خاطرنشان کرد: سد کرخه با تمام ظرفیت و توان خود برای تأمین نیاز شهروندان و مقابله با حوادث احتمالی آماده است.

وی با اشاره به این که متوسط آورد سد کرخه طبق طراحی ابتدایی آن 2 میلیارد و 900 میلیون مترمکعب بوده است بیان کرد: امسال سد کرخه شهرستان اندیمشک 6 میلیارد و 400 میلیون مترمکعب آب آورد داشته و خروجی سد کرخه نیز سه میلیارد و 800 میلیون مترمکعب آب بوده است.

مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه شهرستان اندیمشک با بیان این که آورد آب به سد و نیروگاه کرخه در بلندمدت 116 درصد و نسبت به سال آبی گذشته 355 درصد افزایش نشان می‌دهد، افزود: این خود بیانگر افزایش بارندگی نسبت به گذشته در بسترهای آبی مربوط به سد کرخه است.

وی با بیان اینکه سد کرخه 43 هزار کیلومتر مربع و پنج استان کشور را در برمی‌گیرد است، ادامه داد: حوزه کرخه در بلند مدت 332 میلی متر بارندگی را تجربه کرده است که این میزان باران امسال به حدود 2 برابر افزایش یافته است.

یزدانی میزان رشد باران در بسترهای آبی کرخه را نسبت به دوران بلندمدت خود 87 درصد و به نسبت به سال گذشته 195 درصد دانست و عنوان کرد: با توجه به افزایش باران تمهیدات مورد نیاز پیش‌بینی و آماده تأمین نیازهای شهروندان و مقابله با حوادث احتمالی هستیم.