آخرین آمار مربوط به اقامت و سفر را در نوروز ۹۷

ولی تیموری معاون گردشگری و رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر گفت: همه استان‌هایی که درگیر سیل بودند باید مستندات مربوط به خسارت به آثار تاریخی، صنایع دستی و گردشگری را به سازمان ارسال کنند تا از طریق رئیس سازمان میراث فرهنگی در هیئت دولت پیگیری شود.

وی با تقدیر از تلاش تمام دستگاه‌ها در ستاد افزود: آخرین آمار بدون احتساب آمار ۱۵ فروردین، ۷۴ میلیون و ۳۰۰ اقامت شبانه ثبت شده است به طور میانگین می‌توان گفت: ۱۸ میلیون نفر در طول نوروز سفر کرده اند، با همه شرایط آب و هوایی و شرایط جوی، ۶ درصد افزایش در اقامت را نسبت به سال گذشته داشته ایم.

تیموری افزود: با توجه به شرایط جوی تعداد رفت و آمد در جاده‌ها کمتر شد و ماندگاری در شهر‌ها و استان‌ها بیشتر شد و تعداد سفر‌های بین شهری به حداقل رسید تعداد اقامت شبانه، بیانگر این است که سفر به عنوان اولویت در سبد خانوار ایرانی‌ها قرار گرفته است و به رقم فشار‌های اقتصادی که پیش بینی می‌شد سفر‌ها کاهش پیدا کند، اینچنین نبوده است.

معاون گردشگری افزود: روز‌های نخست با ۲۲ و ۲۳ درصد رشد نسبت به سال گذشته آغاز شد، اما با اتفاقاتی که افتاد و شرایط بد آب و هوا این رقم در روز‌های بعدی کاهش پیدا کرد.

او اضافه کرد: گردشگری ورودی در طول ۱۴ روز گذشته عدد ۱۸۳ هزار و ۲۸۰ نفر بوده است که این رقم نسبت سال گذشته ۷۱/۱۶ درصد افزایش داشته است، این تعداد گردشگر خارجی به رغم اقدامات خصمانه و ظالمانه آمریکایی‌ها برای انزاوی ایران نشان می‌دهد میل گردشگران خارجی برای حضور در ایران رو به افزایش است.

تیموری تصریح کرد: گردشگری خروجی کاهش داشته ۳۷۷ هزار نفر به خارج از کشور سفر کرده اند که نسبت به سال گذشته ۳۲ درصد کاهش داشته است، در مجموع به رغم همه این شرایط گردشگری در نوروز ۹۸ هم شرایط خوبی داشت و حرکت رو به جلو بود.

معاون گردشگری ادامه داد: متاسفانه آمار تصادفات بسیار دردناک است همه دستگاه‌ها باید با اجرای برنامه‌های فرهنگی در طول مسیر، در کاهش تصادفات جاده‌ای نقش داشته باشند، ۳۹۱ کشته در ایام نوروز بسیار دردناک است.

معاون گردشگری اظهار کرد: قصد داریم برنامه‌هایی را که هسته اولیه آن‌ها از سال گذشته آغاز شده است، امسال به مرحله اجرا دربیاوریم، اجرای برنامه‌های زیربنایی در شرایطی که مدیریت باثبات در سازمان حاکم است باید در دستور کار قرار گیرد.

تیموری اضافه کرد: تقویم جشنواره‌های کل کشور سال گذشته مشخص شده است باید با اطلاع رسانی این رویداد‌ها و اجرای آن‌ها طبق برنامه ریزی، برای جذب گردشگران به مناطق مختلف برنامه ریزی کنیم.

وی ادامه داد: نمایشگاه‌ها امسال با استفاده از نقاط قوت استان‌ها برگزار می‌شود، برنامه ملی توسعه گردشگری از سال ۹۸ آغاز می‌شود، سازوکار برند گردشگری آماده شده است، نظام جامع آموزش گردشگری نیز برنامه ریزی شده است که در طول سال ۹۸ انجام می‌شود، اجرای فاز اول حساب‌های اقماری گردشگری هم با هماهنگی سازمان جهانی گردشگری و همکاری بانک مرکزی انجام می‌شود.