تجهیز ۱۵ هزار اتوبوس به سامانه سپهتن

سردار کمال هادیانفر اظهار داشت:سامانه سپهتن در بحث ناوگان مسافربری ما باعث شد کم‌ترین حادثه را در نوروز ۹۸ داشته باشیم. ما فقط یک حادثه متعلق به اتوبوس مسافربری در کرمان داشتیم که این خودور بیشتر کارگران افغانستانی را جابه جا می کرد.

وی در ادامه افزود:حدود ۱۵ هزار اتوبوس کشور مجهز به سامانه سپهتن هستند و درواقع یوزر دسترسی‌های سپهتن در پلیس راه‌ها وجود دارد. ۵۰۰ متر مانده به پلیس راه ها، اطلاعات اتوبوس درمانیتور پلیس راه وجود دارد و قبل از اینکه راننده از خودرو پیاده شود افسر عملکرد راننده را کنترل می‌کند. اگر عملکر وی مورد تایید باشد و تخلف حادثه ساز نکرده باشد، سرعت غیرمجاز نداشته باشد، شاکی نداشته باشد، پلاک سوم داشته باشد دفترچه وی مهر شده و می‌تواند به مسیر خود ادامه بدهد.

هادیانفر در ادامه با اشاره به اینکه مردم می‌توانند با استفاده از سامانه ۱۱۰۱۲۰ عملکرد راننده را چه خوب و چه بد که هفت مورد است در مسیر پیامک کنند افزود:اگر مسافری در حین جابه جایی اعتراضی به رانندگی راننده اتوبوس داشته باشد قبل از این اینکه خودرو به پلیس راه برسد پیامک آن شهروند در پلیس راه است. در این مواقع ما می‌توانیم دفترچه راننده را مهر نکنیم و توقیف کنیم راننده مسافر را برساند و بعد بحث اعمال قانون را با او داشته باشیم.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت:سپهتن اشکالاتی دارد، اما باید توسعه پیدا کند این درحالی است که این سامانه در کاهش حوادث مربوط به ناوگان مسافری در نوروز ۹۸ بسیار کارساز بوده است.

هادیانفر در ادامه با اشاره به عملکرد خوب همیاران پلیس در نوروز ۹۸ اضافه کرد:در برخی مواقع هنگام روبه روی با شهروندان، خانواده‌ها صحبت می‌کردند که شما بچه‌ها را در واقع تحریک کرده اید و مدام به تذکر می‌دهند. همیار پلیس یک ظرفیت فوق العاده است. کودکان می‌توانند نظام مسئوالیت پذیری کشور را برای آینده احیا کنند.

وی افزود: هدف اصلی همیارپلیس اول نهادینه کردن فرهنگ ترافیکی در خود کودکان است. سیزده میلیون همیار پلیس وجود دارد که از ده میلیون همیار پلیس در نوروز ۹۸ استفاده کردیم.

وی درادامه گفت:در طی جلسه‌ای که با وزیر آموزش و پرورش داشتیم به امید خدا به بحث آموزش ترافیکی بیشتر از قبل توجه خواهیم داشت و از ظرفیت‌های زیاد دانش آموزان استفاده می‌کنیم.

رئیس پلیس راهور ناجا افزود:در بحث هوشمند سازی نیز با اشاره به اینکه ما اگر صد درصد زیرساخت کنترلی و نظارتی خود را از آی تی استفاده کنیم کار بیهوده‌ای نکرده ایم اضافه کرد:ما در واقع یک شاخص‌های جهانی داریم به طوری که طبق این شاخص‌ها به ازاری هر هزار نفر هشت پلیس در دنیا وجود دارد، اما با این حال در اروپا شاهد هستیم که بیشتر سیستم حاکم است تا اینکه افسر در تمامی نقاط حضور داشته باشند. اینجاست که سیتسم‌ها به کمک پلیس می‌آیند.

وی ادامه داد:  اگر منابع تامین شود و کمک دولت باشد ما در این حوزه دگرکونی‌های زیادی را در آینده خواهیم داشت، به طور مثال همین دست افزار‌های موبایلی. یا دوریبن‌های نظارتی و ثبت تخلف که مشغول به کار است.