لزوم توقف ساخت و ساز کنار رود دره‌های دربند، فرحزاد و کن

 انوشیروان محسنی بندپی در جلسه مدیریت بحران استان تهران با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم ظرفیت‌های مختلف با آسیب‌هایی مواجه است اظهار داشت: ایران جزو چهار کشور اول بلاخیز در آسیا و بیست و پنجمین کشور در دنیا است که باید از روش‌های علمی و تخصصی برای مقابله با آسیب‌ها استفاده کرد.

وی افزود: سیل سال ۱۳۶۶ در استان تهران ۳۳۰ کشته داشت، اما در سیل امسال اقدامات پیشگیرانه، تقویت‌کننده و مهارتی انجام شد که خوشبختانه سبب شد خسارت چندانی نداشته باشیم.

استاندار تهران با بیان اینکه ۵۳۰ کیلومتر مسیل، کانال و روددره در استان تهران داریم بیان کرد: عدم لایروبی و عدم باز بودن مسیر آب و همچنین ساخت و ساز در مسیر رودخانه سبب بروز سیل می‌شود که در این زمینه ۳۵ نقطه در تهران شناسایی شده است.

محسنی بندپی ادامه داد: در ۵ فروردین حجم آب سد کرج ۸۰ میلیون مترمکعب، حجم سد‌های لتیان و طالقان نصف بوده و ظرفیت سد ماملو خالی بوده که با پیش‌بینی انجام شده اکنون ظرفیت سد کرج به ۱۱۵ میلیون مترمکعب، لتیان ۵۵ میلیون مترمکعب و طالقان به ۱۸۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

وی با بیان اینکه آسیب‌پذیری تهران در روددره‌ها از جمله دربند، کن، فرحزاد و ... است عنوان کرد: باران ۲۰ دقیقه‌ای سبب بروز سیل در مرکز تهران می‌شود در همین زمینه راه نجات سوسنگرد هشدار‌های زودرس بوده، ولی در تهران چنین فرصتی نداریم از این‌رو باید عوامل حفاظتی تقویت شود.

استاندار تهران گفت: تعیین خسارت برای دستگاه‌ها و مردم اهمیت زیادی دارد که در این زمینه برخی پل‌ها از جمله پل گلدشت در اسلامشهر دچار آسیب شد.

محسنی بندپی در ادامه با بیان اینکه ۵ استان البرز، اصفهان، کرمان، فارس و تهران به عنوان استان معین در مناطق سیل‌زده تعیین شدند تأکید کرد: دشت آزادگان در دهانه رود کرخه به استان تهران واگذار شد که وظیفه ما حفظ شهر بستان، سوسنگرد، ابوحمیظه و کوت سید نعیم بود که ۲۵ کیلومتر سیل بند احداث شد و امروز نیز ۵۰ سانتی‌متر سطح آب پایین آمده است که سبب می‌شود به شرایط عادی برگردیم.

وی با اشاره به عبور از شرایط اولیه در دشت آزادگان خاطرنشان کرد: اکنون مردم این مناطق نیاز به اقلام خاص از جمله پشه‌بند، پنکه، البسه، شیرخشک، لوازم بهداشتی دارند و کمک‌ها به این موارد اختصاص پیدا کند.