بازشدن درب‌های قدیمی ترین سالن تئاتر تهران به روی تهرانی ها

خیابان لاله زار جزء آن‌ دسته از خیابان‌هایی است که کمتر پیدا می‌شود خانواده ای از این خیابان خاطره‌ای برای خود نساخته باشد.

حال و روز امروز خیابان لاله زار حال و روز مناسبی نیست و سال‌ها خاطره سازی این مکان برای شهروندان کم کم در لا به لای نور صنف الکتریکی آن منطقه در حال گم شدن است، اما به همت سازمان زیباسازی شهرداری تهران و شهرداری منطقه 12، اولین اقدام در راستای احیای مکان‌های تاریخی پایتخت، در خیابان لاله زار انجام شد و درب‌های تماشاخانه نصر برای بازدید عموم باز شد.

علی‌محمد سعادتی شهردار منطقه 12 در این باره اظهار کرد: موضوع توجه به مکان‌ها و ابنیه ارزشمند شهری از دیرباز مورد توجه شهرداری پایتخت و سازمان زیباسازی شهرداری تهران قرار داشته است.

وی ادامه داد: ظرفیت منطقه 12 از لحاظ مکان‌های تاریخی بسیار بالا است و پرداختن به سالن‌های نمایش این خیابان نخستین اقدامی است که در کنار بهسازی این مکان‌ها باید برای کاسبان خیابان لاله زار هم بدین‌ وسیله محیطی پویا را فراهم کنیم.

سعادتی در پاسخ به این سئوال که نحوه بازسازی مکان‌های تاریخی در این منطقه با چه معیاری صورت می‌گیرد، گفت: هدف ما از بازسازی این مکان‌ها انجام یک کار نمایشی نیست و ما باید بازسازی مکان‌های تاریخی را به شکلی انجام دهیم که در آینده این مکان‌ها به ظرفیت‌های اجتماعی پایتخت اضافه شوند.

شهردار منطقه 12 تهران در پاسخ به چرایی کوتاه بودن زمان بازدید از تماشاخانه نصر گفت: این اتفاق برای نخستین بار است و ما از این اقدام تنها به دنبال این موضوع هستیم که ظرفیت‌های و مکان‌های تاریخی این خیابان را به اطلاع عموم شهروندان برسانیم.

وی در پاسخ به چرایی این اقدام گفت: هنگامی‌که ما، شهروندان خود را با زیبایی و ظرفیت‌های اماکن تاریخی این خیابان آشنا کنیم، آنگاه شهروندان، مطالبه گر اقدامات ما در راستای احیای این مناطق هستند.

شهردار منطقه 12 تهران ادامه داد: پس از تهییج افکار عمومی و شناساندن این نقاط به شهروندان اقدامات شهرداری در راستای بازسازی، حفظ و تملک برخی از اماکن تاریخی که مالکیت آن در دست شهرداری نیست، آغاز می‌شود و این پیش درآمدی از نشان دادن رویکرد شهرداری منطقه 12 و سازمان زیباسازی شهرداری تهران در شناسایی بیشتر این بافت تاریخی است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا این اقدام برای سایر نقاط و مکان‌های تاریخی خیابان لاله زار نیز انجام می‌شود، گفت: بله، سعی ما در این است که پایتخت نشینان نسبت به تمام نقاط و مکان‌های تاریخی محدوده خیابان لاله زار آشنا شوند.

سعادتی درباره زمانبندی اتمام این طرح گفت: کیفیت انتها ندارد و هرچه در خیابان لاله زار تلاش کنیم، باز هم کم است. احیای ابنیه تاریخی خیابان لاله زار به صورت تدریجی در حال انجام است و در گام نخست باید شهروندان را با زیبایی‌های این مکان‌ها آشنا کنیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که موجب این تأخیر می‌شود بحث تملک برخی از این اماکن تاریخی است که در دست شهرداری تهران نیست و اشخاص حقیقی و حقوقی و نهادهای دولتی مالک آن‌ها هستند که با توجه به شناساندن این مکان‌ها به شهروندان می‌توان زمان تملک آن‌ها را کوتاه کرد.

سعادتی درباره میزان هزینه‌های این طرح گفت: در سال گذشته در قالب بودجه، هزینه‌های مربوطه در سال گذشته در قالب بودجه در شورای اسلامی شهر تهران تصویب و در اختیار سازمان زیباسازی شهرداری تهران قرار گرفت و به علت اینکه در سال 98، تا به امروز این مبلغ اختصاص پیدا نکرده است، نمی‌توان گفت که به طور دقیق بازسازی مکان‌های تاریخی خیابان لاله زار را می‌توان با چه میزان از هزینه انجام داد.

شایان ذکر است؛ علاقمندان می‌توانند از تاریخ ۲۳ فروردین تا انتهای این ماه، از تماشاخانه نصر به آدرس لاله زار جنوبی روبروی کوچه بوشهری بازدید کنند.

ساعات بازدید از این تماشاخانه در طول هفته از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۱:۰۰ و در روزهای پنجشنبه و جمعه در ۲ نوبت در ساعات ۱۱:۰۰ و ۱۶:۰۰ است.