صدور دستور توقف عملیات اجرایی پروژه گردشگری تنگ تکاب

محمد داسمه وکیل مدافع شبکه تشکل‌های محیط‌زیستی استان خوزستان از توقف عملیات اجرایی پروژه تنگ تکاب خبر داد و گفت: پرونده این پروژه گردشگری برای رسیدگی نهایی به دادستانی کل کشور ارسال شده است. 

وی اظهار داشت: دادستان کل کشور  نامه‌ای به شماره ۹۰۰۰/۲۲۰۱/۱۳۹۸/۱۴۰ به تاریخ ۲۸ فروردین ۹۸ خطاب به دادستان عمومی مرکز خوزستان به منظور اجرای مواد ۲۲۲ و ۲۹۰ قانون آئین دادرسی کیفری و ماده ۲ دستورالعمل نظارت و پیگیری حقوق عامه ارسال کرده و دلایل دستور توقف عملیات اجرایی این پروژه را تا رسیدگی نهایی را اعلام کرده است. 

داسمه گفت: قاضی ویژه این پرونده (دادیار زیرمجموعه حقوق عامه) این نامه را به دادستان کل کشور ارسال کرده و  این پروژه به طور کامل متوقف خواهد شد. 

وکیل شبکه تشکل‌های محیط زیستی استان خوزستان با اشاره به اینکه معاون حقوق عامه دادستان کل کشور این نامه را برای قاضی سراج نیز ارسال کرده است، گفت: استدلال ما در خصوص تخلفات این پروژه به عنوان متن شکایت به دادستان کل ارسال شده است.

وی به سند ملی محیط زیست ایران که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، اشاره کرد و اظهار داشت: براساس این سند و  بند اول اصل ۱۱۰ قانون اساسی، این پروژه قوانین را به صورت جدی نقض کرده و در واقع سازمان محیط زیست در حال نقض قوانین کشور است. 

داسمه ادامه داد: رهبری در دو قسمت از این سند به افزایش عرصه مناطق چهارگانه تحت حفاظت سازمان محیط زیست تأکید کرد‌ه‌اند که بر طبق آن عرصه مناطق تحت حفاظت از ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۴  باید از ۱۱ درصد به ۱۷ افزایش یابد. 

به گفته وکیل شبکه تشکل‌های محیط زیستی استان خوزستان، علاوه بر این سند، پروتکل حفظ تنوع زیستی که دولت به آن ملحق شده است بر افزایش عرصه‌های تحت حفاظت این سازمان تأکید دارد، بنابر دو قانون بالادستی و قوانین جاری نقض شده است. 

داسمه اظهار داشت:‌ حال سؤال اینجاست که اگر ۳۲ هکتار از سوی بهره‌برداران در پروژه تنگه تکاب و ۳۸۰ هکتار به عنوان شهرک نمونه گردشگری در منطقه آشوراده مورد استفاده قرار گیرد، آیا عرصه مناطق چهارگانه افزایش یافته یا کاهش پیدا کرده است؟ 

وی تاکید کرد: منظور از  افزایش عرصه این است که در همان منطقه تحت حفاظت باید عرصه‌ها گسترش یابد نه در منطقه‌ای دیگر.  با این تعریف، در حال حاضر عرصه‌های تحت حفاظت در منطقه آشوراده و خائیز کاهش یافته است. 

وکیل شبکه تشکل‌های محیط زیستی استان خوزستان، گفت: مسئله دیگر در اجرای پروژه‌های موسم به گردشگری در این مناطق این است که آیا پروژه‌هایی که در حال ساخت و ساز هستند، امنیت زیستگاه و حیات وحش منطقه را بیشتر می‌کنند یا کمتر؟ 

داسمه همچنین از تشکیل پرونده دیگری در دادسرای شعبه ۷ کارکنان دولت خبر داد که به دلیل نقض قوانین علیه رئیس سازمان محیط زیست و یکی از مدیرکل‌‌هایش تشکیل شده است از آنها شکایت شده‌است.