کاهش تعداد مصدومان چهارشنبه آخر سال

پیرحسین کولیوند افزود: سال گذشته برای اولین بار ایران بر اساس پارامترهای سازمان بهداشت جهانی در میان کشور‌های الف جهان قرار گرفت است، در حال حاضر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ٢٠ کشته داریم در حالی که در گذشته رتبه هشتم را در جهان داشتیم.

کولیوند تصریح کرد: در جریان سیل اخیر ۲۵۰۰ نفر به وسیله بالگردهای اورژانس به مناطق امن منتقل شدند که ۵۰۰ نفر از آنان مادران باردار بودند. نماینده سازمان بهداشت جهانی وقتی از مناطق سیل‌زده بازدید کرد و دید ایران خود به تنهایی دارد صحنه را مدیریت می‌کند به قدرت ایران اذعان کرد.

وی در خصوص اقدامات انجام گرفته در حوادث سیل توضیح داد: مراقبت‌های ما آنقدر در صحنه خوب بود که با این همه لاشه احشام و موارد دیگر حتی یک بیماری واگیر در هیچ نقطه‌ای از ایران مشاهده نمی‌شود.

وی با اشاره به خریداری ۴۰۰ دستگاه آمبولانس و دو دیفرانسیل گفت: با کمک مسئولان وزارت بهداشت ۱۲۰ دستگاه آمیولانس از گمرک ترخیص و مابقی نیز در این ماه ترخیص می‌شوند.

کولیوند با بیان اینکه تحریم‌های ظالمانه در تامین تجهیزات اورژانس برخی از مشکلات را به وجود می‌آورد گفت: اما باید به این نکته توجه داشت که تا سال ۹۵ ما فقط  ۲۴۰۰ آمبولانس داشتیم اما حالا بیش از ۵۰۰۰ آمبولانس داریم.

کولیوند با بیان اینکه امسال سعی کردیم علاوه بر خدمات فوریت‌های پزشکی و سلامت فعالیت‌های دیگری انجام دهیم، گفت: برای مثال زمانی که به سمت لرستان و خوزستان و.. می‌رفتیم، اقلامی که توسط سازمان‌ها یا مردم جمع آوری شده بود را توزیع می‌کردیم و از آن طرف نیز به کارهای مربوط به درمان پرداخته می‌شد.

وی با بیان اینکه ما شهر یا روستایی نداشتیم که از نبود دارو گلایه کنند توضیح داد: با وجود دپو کردن دارو هر چند وقت یکبار باز هم دارو به این مناطق ارسال می‌کردیم.

کولیوند با بیان اینکه ما استان‌های معین را نیز مشخص کرده بودیم، گفت: همچنان برخی از همکاران در حال فعالیت هستند و در کنار مردم مانده‌ایم تا شرایط آن‌ها به حالت عادی بازگردد.

وی با بیان اینکه مرجع فوتی‌ها پزشکی قانونی نیست و مرجع مصدومان پزشکی قانونی است، گفت: در تلاش هستیم تا با ایجاد طرح درهر خانه یک سلامت گام خوبی در جهت زنده ماندن و سلامت بیماران تا قبل از رسیدن تکنسین‌های اورژانس برداریم.

کولیوند درباره اقدامات در ماه رمضان نیز اظهارکرد: پوشش خدمات در این ایام نیز برنامه‌ریزی شده و در مساجد، تکیه‌ها و سایر محل‌های مورد نیاز نیروهای اورژانس و فوریت های پزشکی حضور خواهند داشت.