قبل از طلاق به این سوالات پاسخ دهید!

عقل سلیم می‌گوید مطرح کردن سوال‌های درست قبل از ازدواج اتفاق بهتری را رقم می‌زند، اما آن روی سکه همواره نادیده گرفته شده است. شاید دلیلش این است که در زمان طلاق، زوج‌ها در شرایط ناآرام و پراسترسی قرار دارند و به فکر ۲۰ سوالی نیستند.

اما «نانسی کولیر» روان‌درمانگر معروف منهتن معتقد است این کار اشتباه است. حتی اگر در تصمیم خود مصمم هستید، باز هم پرسیدن سوال‌های درست از خود (شاید با کمک یک مشاور ازدواج)، بسیار ارزشمند خواهد بود.

هفت سوالی که قبل از طلاق گرفتن باید از خودتان بپرسید در ادامه مطرح شده است. لطفا اگر در آستانه جدایی هستید، کمی به آن‌ها فکر کنید، فقط کمی!

۱-آیا درباره نقش‌هایی که توقع دارید همسرتان بر عهده بگیرد، صحبت کرده‌اید؟

گاهی مشکل بسیار ساده است: همسرتان نمی‌داند شما انتظار چه رفتاری از او دارید. ممکن است به همسرتان بگویید رفتارش با رفتار دیگر زوج‌ها تفاوت دارد. مثلاً اگر یکی از دیگری توقع دارد مدیریت امور مالی را بر عهده بگیرد و او به این کار مایل نیست، می‌تواند منجر به بروز مشکلات شود.

۲- آیا نگرانی‌های خود درباره رابطه را به روشنی بیان کرده‌اید؟

یک مشاور ازدواج می‌گوید: «شاید فکر می‌کنید به‌خوبی نظرتان را منتقل کرده‌اید، اما شاید همسرتان نشنیده باشد. تحقیقات نشان داده مردم تنها بین ۳۰ تا ۳۵ درصد از حرف‌هایی را که زده می‌شود، می‌شنوند، زیرا دایم در ذهن خود به فکر جواب هستند.» اگر مثلاً فکر می‌کنید همسرتان شما را در اولویت قرار نمی‌دهد، این مشکل تنها در صورتی حل می‌شود که همسرتان از ناراحتی شما مطلع شود. باید با همسر خود کاملاً روراست و شفاف باشید حتی اگر ازدواج شما تمام شود، حداقل می‌دانید که هر کاری از دست تان برمی‌آمده، انجام داده اید و این نکته در پشت سر گذاشتن روز‌های سخت به شما کمک خواهد کرد.

۳- چه راهی برای نجات ازدواج‌تان وجود دارد؟

در یک برگه کاغذ، فهرستی از اقداماتی را بنویسید که فکر می‌کنید باید برای نجات ازدواج تان انجام شود. در طرف دیگر کاغذ فهرست کار‌هایی را بنویسید که فکر می‌کنید همسرتان باید انجام دهد. به همسرتان نیز بگویید این کار را انجام دهد. بسیار مهم است که هر دو نفر این کار را انجام دهند. در غیر این صورت تنها به فهرستی از توقعاتی که زوج از هم دارند تبدیل می‌شود.

۴-آیا واقعاً بدون همسرتان خوشحال‌تر خواهید بود؟

خانم کولیر می‌گوید: «باید با دقت و واقع‌بینانه بررسی کنید آیا چیز‌هایی که بعد از طلاق به دست می‌آورید ارزش چیز‌هایی را که از دست می‌دهید دارد یا نه. شاید همسرتان دیگر برایتان چندان جذاب نباشد، اما مهارت‌های او در نگهداری از فرزندان، کمک در امور منزل و درمجموع همراهیِ او با شما از دیدگاه منفی‌تان کم کند.» داشتن ایده‌ای روشن از آن چه در زندگی می‌خواهید، در تصمیم‌گیری برای سرنوشت ازدواج تان بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

۵- آیا برای فشار مالی بعد از طلاق آمادگی دارید؟

خانم کولیر می‌گوید: «به زوج‌ها پیشنهاد می‌کنم قبل از اقدام به طلاق به مسائل مالی فکر کنند. مثلاً با یک مشاور مالی و وکیل مشورت کنید و از هزینه‌های طلاق آگاه شوید. تغییرات زیادی در اوضاع مالی‌تان به وجود می‌آید. باید از تمام حقایق مالی آگاه باشید تا احساس امنیت بیشتری کنید.» شاید بررسی این موضوع باعث شود تصمیم آگاهانه تری بگیرید.

۶-برای انجام وظایف همسرتان در زندگی مشترک آمادگی دارید؟

ما برای بسیاری از تحولات در زندگی آماده می‌شویم، اما طلاق ناگهان مانند یک آتشفشان فوران می‌کند و آمادگی نداشتن ما به این هرج‌ومرج می‌افزاید. باید بدانید که قرار است بعد از سال‌ها زندگی مشترک، تمام صورت حساب‌ها و مالیات را خودتان به‌تن‌هایی پرداخت کنید. به علاوه چه کسی فعالیت‌های روزانه فرزندان تان را پیگیری خواهد کرد؟ همه این سوال‌ها و فکر کردن به پاسخ آن‌ها، یک نتیجه مثبت دارد؛ این‌که نقش‌ها و تاثیر مثبت همسرتان را در زندگی یک بار دیگر مرور خواهید کرد.

۷- مدیریت مشکلات در زندگی مشترک را بلد هستید؟

شاید ایراد از شما باشد نه از ازدواج‌تان. اگر رابطه برایتان کسل کننده شده است، احتمالا بعد از طلاق و حتی در ازدواج بعدی نیز این‌گونه خواهد بود. اگر با همسرتان دعوا می‌کنید که تعطیلات به خانه کدام بستگان بروید، احتمالاً در ازدواج بعدی نیز همین دعوا‌ها را خواهید داشت، اما زن و شوهر‌هایی که می‌دانند درک آن‌ها از مشکلات ازدواج می‌تواند مسیر زندگی‌شان را تغییر دهد، زندگی مشترک موفق‌تر و طولانی‌تری خواهند داشت.