برخی دختران از تحصیل در روستاهای اطراف استان تهران محروم هستند

سید فرید موسوی نماینده مجلس شورای اسلامی در مراسم احیای مدارس ماندگار در گام دوم انقلاب، ضمن آرزوی قبولی طاعات و گرامیداشت نام و یاد 28 هزار شهید، 8 هزار ایثارگر و بیش از 100 دانش‌آموز شهید شهرری با اشاره به اینکه همه ما به دنبال توسعه و پیشرفت هستیم ولی این توسعه در خلأ شکل نمی‌گیرد، اظهار کرد: کشورها توسعه را بر اساس هویت ملی خود شکل می‌دهند که کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و مراکز آموزشی در طول تاریخ یکی است؛ از همین جهت حفظ مدارس ماندگار برای ما حائز اهمیت است. 

وی افزود: امیدواریم سفر وزیر آموزش و پرورش به شهرری دستاورد خوبی داشته باشد؛ علی‌رغم تصوری که در ذهن همه وجود دارد که فکر می‌کنیم استان تهران، استان توسعه‌یافته و پیشرفته‌ای است اما این طور نیست و این ظاهر قضیه است؛ وقتی ما در بطن این شهرستان‌ها حضور می‌یابیم، با مشکلاتی مواجه می‌شویم که حتی در مناطق مرزی نیز وجود ندارد. 

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سالانه 250 هزار نفر به جمعیت استان تهران افزوده می‌شود، گفت: به  عبارتی سالانه یک شهرستان به تهران اضافه می‌شود، آیا ما امکانات را برای افرادی که کارت ملی دارند و ایرانی محسوب می‌شوند، ایجاد کرده‌ایم؟

وی تصریح کرد: مسؤولان ما برنامه مناسبی برای محرومیت‌زدایی ارائه نکرده‌اند و این 250 هزار نفر در مناطق مرفه‌نشین ساکن نمی‌شوند بلکه در شهرستان‌ها حضور دارند و ما تراکم شدید دانش‌آموزی را شاهد هستیم.

موسوی ادامه داد: کادر آموزشی و اجرایی اکنون نیاز به مساعدت ما دارند؛ سرویس مدارس برای کادر فرهنگیان و همچنین دانش‌آموزان با مشکل مواجه است و ما دانش‌آموزان را برای تحصیل ناچار از روستایی به روستاهای دیگر می‌فرستیم؛ متأسفانه به همین دلیل جابه‌جایی‌ها، تعدادی از دختران از تحصیل محروم شدند که شاید در محروم‌ترین مناطق کشور وضعیت به این شکل نباشد.

وی ادامه داد: همچنین کادر آموزشی ما فشارهای زیادی متحمل می‌شوند و در برخی نقاط سرویس ایاب و ذهاب آنان به دلیل برخی از مشکلات محدود شده است لذا امیدواریم؛ این مشکلات باید در شهرستان‌ها از قبیل اسلام‌شهر، پردیس، شمیرانات و ... که دبیرستان سه‌شیفته دارند رفع شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اکنون هزینه‌های مدارس در برخی از نقاط را شوراهای روستاها پرداخت می‌کنند، گفت:‌ از همان ابتدا رفع مشکلات فرهنگیان در ردیف اول قرار داشته است و ما توانستیم اعتماد فرهنگیان را صیانت کنیم؛ بر همین اساس قرار شد یک رقم قابل توجه و مشخصی از مالیات بر ارزش افزوده را به بازسازی، نوسازی و تجهیزات آموزش و پرورش اختصاس دهیم؛ اینکه اوراق بدهیم و روی یخ بنویسیم نیست بلکه این اعتبارات نقد هستند.