معافیت ساکنان بافت‌های فرسوده از پرداخت عوارض ساخت و ساز

یکی از مواردی که باید طبق برنامه توسعه و سند چشم انداز تا سال ۱۴۰۴ به آن توجه ویژه‌ای شود نوسازی و احیای بافت فرسوده در پایتخت است که رسیدن به این هدف مستلزم برنامه ریزی دقیق و تلاش همه جانبه دارد.

طبق آمار ارایه شده از بین مناطق ۲۲ گانه پایتخت مناطق ۱۲، ۱۳، ۱۵، ۱۸، ۱۶ و ۱۹ به عنوان مناطق فرسوده پایتخت معرفی شده است که احیای این مناطق و نوسازی بافت فرسوده آن جزء اولولیت‌های مهم مدیریت شهری تهران است.

بر اساس آخرین آمار ارایه شده ۳ هزار ۲۶۸ هکتار بافت فرسوده تمام عیار در پایتخت وجود دارد که این آمار زنگ خطری برای مدیریت شهری است، زیرا ممکن است با کوچکترین حادثه خسارات مالی و جانی فراوانی را از خود به جای بگذارد.

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران  از آخرین اقدامات انجام شده در بحث نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: یکی از اقدامات موثر و خوب ما این بود که توانستیم زمین‌هایی که بنای فرسوده بر روی آن‌ها واقع شده بود را تملک کنیم و در این مسیر بخش خصوصی هم وارد شد تا بتوانیم در چارچوب بازآفرینی شهری و نوسازی بافت‌های فرسوده کار‌های موثری انجام دهیم.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران افزود: اقدام‌های ما در راستای نوسازی کالبدی، زیرساختی و هویت بخشی اجتماعی و تأمین سرانه مورد نیاز در بافت‌های فرسوده است و امیدواریم بتوانیم محله به محله و خیابان به خیابان این طرح را عملی کنیم و آن را به تمام نقاط تهران تعمیم دهیم.

وی بیان کرد: از آنجایی که بازآفرینی و احیای بافت‌های فرسوده موضوعی نیست که یک نهاد مثل شهرداری یا وزارتخانه به تنهایی به آن ورود کند لازم است تا تمام نهاد‌ها مشارکت کنند و در موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده به یک الگوی مناسب برسیم.

سالاری اظهار کرد: از این رو باید زمینه توسعه و حضور افرادی که در بافت‌های فرسوده دارای زمین هستند و یا ملکی را دارند فراهم کنیم تا این دسته از افراد وارد سرمایه گذاری شوند و به نوسازی بافت‌های فرسوده کمک کنند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران افزود: هماهنگی‌های لازم با نهاد‌های مربوطه انجام شده است تا انواع بسته‌های حمایتی و تشویقی را در اختیار افراد قرار دهند تا مالکان بافت‌های فرسوده با رغبت بیشتری در طرح نوسازی شرکت کنند.

وی با اشاره به انواع بسته‌های حمایتی و تشویقی گفت: نهاد می‌توانند برای افراد ساکن دربافت فرسوده انواع بسته‌های حمایتی را در نظر بگیرند که یکی از آن‌ها بسته‌های مالی مثل پرداخت وام‌های بلند مدت با بهره پایین است تا شهروندان ساکن در بافت فرسوده بتوانند با آسودگی خیال بیشتر اقدام به نوسازی منازل خود کنند.

سالاری بیان کرد: بسته‌های تشویقی مانند عدم دریافت عوارض برای صدور پروانه در بافت‌های فرسوده از دیگر اقداماتی است که در راستای ترغیب افراد برای نوسازی بافت‌های فرسوده بنا‌های فرسوده می‌توان انجام داد و باید گفت امروز شهرداری تهران عوارضی را برای نوسازی ساختمان‌ها در بافت فرسوده دریافت نمی‌کنند و ساکنان بافت‌های فرسوده معاف از پرداخت عوارض ساخت و ساز هستند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران افزود: به ساکنان بافت‌های فرسوده می‌توان یارانه پرداخت کرد تا بتوان از آن برای اجرا نما در چارچوب اصول اسلامی ایرانی استفاده کنند و از دیگر اقدام‌هایی که می‌توان انجام داد اختصاص انشعابات رایگان به خانه‌های نوسازی شده در بافت فرسوده است.

وی تأکید کرد: این‌ها تنها گوشه‌ای از اختیارات و راهکار‌هایی است که می‌توان در بافت فرسوده اتخاذ کرد و تلاش می‌کنیم با نهاد‌های ذی مدخل مانند وزارت راه و شهرسازی رایزنی کنیم تا به الگوی مناسب جهت احیای بافت فرسوده برسیم.