توصیه‌های تغذیه‌ای طب سنتی برای اینکه در ماه رمضان چاق نشوید

روزه‌داری تمام عادت‌ها را تغییر می‌دهد؛ زمان استراحت، بیدارشدن و خوابیدن و از همه مهمتر، الگوی غذایی در ماه رمضان ، تحت تأثیر روزه‌داری قرار می‌گیرد. اگر افراد پیش از این ماه، رژیم غذایی سالمی را دنبال می‌کردند، ورزش می‌کردند و آب کافی به بدن‌شان می‌رساندند، در ماه رمضان، به‌دلیل طولانی‌بودن ساعت‌های روزه‌داری و فرصت کم افطار تا سحر، بسیاری از این عادت‌های غذایی هم تغییر می‌کند.

اخبار اجتماعی- اغلب افراد به دلیل ضعف‌های عمومی در طول روز، هنگام افطار به سمت شیرینی و غذا‌های چرب می‌روند و به این شکل می‌خواهند کمبود روزانه را جبران کنند. بیشتر افراد این تصور را دارند که ١٥، ١٦ساعت روزه‌داری، مجوز خوردن این غذا‌ها را به آن‌ها می‌دهد. درحالی‌که سخت در اشتباهند. با این‌که تصور می‌شود در ماه رمضان، افراد وزن از دست می‌دهند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که خیلی از روزه‌داران در این ماه نه‌ تنها کاهش وزن پیدا نمی‌کنند که حتی با قرار گرفتن روی ترازو، با یک تا دو کیلو وزن مزاحم مواجه می‌شوند.

سمانه رمضانی گیوی، متخصص طب سنتی است و پیش از این گفته بود که مصرف برخی مواد غذایی در ماه رمضان، نه‌ تن‌ها معده را ضعیف می‌کند که منجر به چاقی افراد هم می‌شود. او چند توصیه به روزه‌داران دارد:

افراد در ماه رمضان باید به نوع خوراک خود حتما توجه کنند؛ این ماه بیشتر در سفره‌ها زولبیا و بامیه وجود دارد که بسیار افراد را تشویق به مصرف می‌کند، اما باید توجه کنند که این مواد غذایی را اصلا در وعده سحر مصرف نکنند.

روزه‌داران در وعده افطار، تنها از یک نوع ماده غذایی استفاده کنند.

افراد باید روزه خود را با یک شربت مثل سکنجبین یا یک لیوان شیر ولرم یا چای باز کنند، پس از مصرف نوشیدنی باید ١٥ دقیقه به خود زمان دهند تا این ماده هضم شود و بعد از این زمان می‌توان جامدات استفاده کرد.

مایعات و جامدات را هرگز با هم استفاده نکنید، افراد باید هنگام استفاده از مایعات و جامدات آن‌ها را با فاصله زمانی ١٥ تا ٢٠ دقیقه استفاده کنند.

روزه‌داران سعی کنند به جای زولبیا و بامیه از خرما استفاده کنند؛ خرما حاوی قند طبیعی است و همراه با شیر بهترین ماده برای بازکردن روزه است.

در ماه رمضان باید در مصرف حلیم و کله‌پاچه دقت کرد. میزان مصرف حلیم باید به اندازه یک کاسه متوسط باشد تا حجم زیادی از معده را پر نکند. اغلب افراد بر اثر خوردن زیاد این ماده غذایی ترش می‌کنند و معده آن‌ها به مرور ضعیف‌ می‌شود.

افراد باید از درهم‌خوری پرهیز کنند. زمانی که افراد مواد غذایی را یکی پس از دیگری مصرف می‌کنند، این مواد در معده امکان هضم خوبی ندارند و فاسد می‌شوند، به همین علت است که وقتی چند ماده غذایی را با هم می‌خوریم یا در استفاده از آن‌ها زیاده‌روی می‌کنیم، دچار نفخ، دل‌درد و در صورت شدت‌گرفتن، دچار اسهال و استفراغ می‌شویم. علت اصلی چاقی در ماه رمضان درهم‌خوری و برهم‌خوری است.

در وعده سحر از مصرف حلیم پرهیز شود. حلیم باعث تشنگی در طول روز می‌شود.