عوارض جبران ناپذیر فشار خون بالا

معاون بهداشت وزارت بهداشت از آمادگی کامل تمام مراکز جامع سلامت شهری و روستایی، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت در اقصی نقاط کشور برای اجرای بسیج ملی فشار خون خبر داد.

اخبار اجتماعی- دکتر علیرضا رییسی با اعلام خبر آغاز رسمی مرحله عملیاتی بسیج ملی کنترل فشار خون ، گفت: در مراسم نماز عید سعید فطر و مراسم ارتحال حضرت امام خمینی (ره) ایستگاه های سنجش اقدام به سنجش فشارخون هموطنان کردند، اما شروع رسمی این مرحله از صبح شنبه ۱۸ خرداد تا ۱۵ تیر خواهد بود.

مدیر اجرایی بسیج ملی کنترل فشار خون ضمن اشاره به آمادگی کامل برای اجرای این مرحله، گفت: تمام مراکز جامع سلامت شهری و روستایی، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت در اقصی نقاط کشور برای اجرای بسیج ملی در آمادگی کامل هستند.

رییسی به مشارکت بیش از ۱۰۰۰ بیمارستان در این برنامه اشاره کرد و گفت:  تاکنون تعداد ۹۹۸۲ ایستگاه سنجش ثابت و سیار برای این بسیج ملی در سراسر کشور در نظر گرفته شده و آماده فعالیت هستند.

مدیر اجرایی بسیج ملی کنترل فشار خون از همکاری کامل وزارتخانه ها، سازمان ها و استانداری ها برای اجرای این برنامه خبر داد و گفت: در پی دستور ریاست جمهور، تمام وزارتخانه ها، استانداری ها و سازمان های دولتی با مدیریت وزیر بهداشت در اجرای این طرح مشارکت کردند. نیروهای مسلح، نهادهای انقلابی و سازمان های مردم نهاد نیز نقش موثری در اجرای این برنامه خواهند داشت.  

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: فشارخون بالا یکی از عوامل خطر در بیماری های غیر واگیر است. از سوی دیگر باید توجه داشت که بیماری های غیر واگیر در دنیا در حال گسترش هستند و بسیاری از این بیماری ها با فشارخون بالا مرتبط می باشند.

رییسی با اشاره به عوارض جبران ناپذیر فشار خون بالا اظهار داشت: بر اثر فشار خون بالا عروق شبکیه چشم، کلیه ها و قلب و عروق آسیب جدی می بینند و سکته های مغزی و قلبی نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه از فشار خون بالا به عنوان قاتل خاموش یاد می شود، افزود: فشار خون بالا در اکثر افراد جامعه علامتی ندارد و تنها با اندازه گیری مشخص می شود که فرد به فشار خون بالا مبتلاست یا خیر و به همین دلیل مردم به این بیماری توجه کمتری می کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به راه اندازی سامانه خوداظهاری فشارخون گفت: این امکان فراهم شده تا در بسیج ملی کنترل فشار خون، هموطنانی که توانایی اندازه گیری فشار خون خود را دارند به سامانه بسیج ملی کنترل فشار خون به نشانی salamat.gov.ir مراجعه و پس از وارد کردن کد ملی و تاریخ تولد، فشار خون خود را ثبت کنند.

بنابر گزارش وبدا، مدیر اجرایی بسیج ملی کنترل فشار خون در پایان خاطرنشان کرد: پس از ثبت فشار خون در سامانه خوداظهاری پیامکی مبنی بر میزان فشار خون به شماره تلفن همراه فرد ارسال می شود و در انتهای مرحله ثبت‌نام توصیه های لازم با توجه به محدوده فشار خون فرد به او داده می شود و در صورتی که شخص مبتلا به فشارخون بالا باشد پیگیری های لازم برای مراجعه به مراکز بهداشتی یا پزشک صورت خواهد گرفت.