بهترین زمان تخلیه ادرار در کودکان و بزرگسالان

مهری مهراد متخصص کلیه و مجاری ادرار و رئیس انجمن نورویورولوژی با اشاره به مشکلات ادراری در کودکان و بزرگسالان اظهار داشت: مشکلات و بی‌اختیاری ادراری در تمام سنین و جنس‌ها وجود دارد در کودکان شایع‌ترین مشکلی که دیده می‌شود، شب‌ادراری و اغلب علل فامیلی دارد.

اخبار اجتماعی- متخصص کلیه و مجاری ادرار و رئیس انجمن نورویورولوژی اضافه کرد: گاهی شب‌ادراری علامتی از وجود یک بیماری زمینه‌ای خیلی حاد است. موضوع مهمی که پدران و مادران باید به آن توجه کنند این است که اگر کودکی در روز و زمان بیداری دچار بی‌اختیاری ادرار شود، باید برای آزمایش مراجعه کند که برای فرزندان پسر در سنین ۳.۵ تا چهار سالگی باید توانایی کنترل ادرار و مدفوع خود را داشته باشند و دختران نیز باید در سنین ۳ تا ۳.۵ این توانایی را داشته باشند، چرا که فیزیولوژی مثانه کامل می‌شود. 

مهراد افزود: اگر والدین مشاهده کنند که فرزندانشان شب‌ادراری داشته و یا روزها در مدرسه نشت ادراری دارند، باید به این نکته توجه کنند که موضوع مهمی پشت این قضیه وجود دارد. 

وی با اشاره به راه‌اندازی کمپین شب‌ادراری در کشور در شهریور خاطرنشان کرد: مشکلات و ناهنجاری‌های مادرزادی و مجاری ادراری بسیاری از اوقات خلیلی خفیف است، مانند تنگی حالب، برگشت ادرار از مثانه به کلیه که همگی بیماری‌های بسیار حاد و تأثیرگذار روی کارکرد کلیه و زندگی فرد است و علامتی مثل نشت ادراری به دنبال دارد. 

متخصص کلیه و مجاری ادرار و رئیس انجمن نورویورولوژی با اشاره به بهترین زمان تخلیه ادرار در کودکان و بزرگسالان، اظهار داشت: کودکان باید هر دو ساعت یکبار و بزرگسالان هر سه ساعت یکبار دفع ادرار داشته باشند و حداقل در طی روز پنج بار از صبح تا شب برای دفع ادرار مراجعه کنند. 

مهراد خاطرنشان کرد: بهترین درمان شب‌ادراری کودکان تا سن هفت سالگی این است که والدین فرزندان خود را شب‌ها یک تا دو بار بیدار کنند تا ادرار خود را تخلیه کرده، چرا که این کار باعث شرطی شدن مغز می‌شود و در نتیجه کودک می‌تواند کنترل ادراری داشته باشد. 

وی با اشاره به فعالیت انجمن نورویورولوژی متذکر شد: در سال ۹۰ با کمک شهرداری منطقه یک و نواحی آن، غربالگری عفونت‌های ادراری در تمام مدارس دوره ابتدایی و متوسطه اول دخترانه منطقه یک انجام شد.

متخصص کلیه و مجاری ادرار و رئیس انجمن نورویورولوژی اضافه کرد: پس از انجام غربالگری نتایجی حاصل شد که از جمله آن این بود که بیشتر دانش‌آموزان دختر به دلیل عدم وجود دستشویی مناسب در مدرسه و تأکید مادران خود به عدم رفتن به دستشویی در هنگام حضور در مدرسه، ساعت‌های طولانی از این کار خودداری می‌کردند، در حالی که باید بدانیم در سنین ۷ تا ۱۲ سالگی فیزیولوژی طبیعی ادرار کردن در مثانه برای دختران شکل می‌گیرد و در این سنین باید بچه‌ها دو ساعت یکبار به دستشویی مراجعه کنند، در حالی که در طی این غربالگری متوجه شدیم بیشتر از نیمی از این دانش‌آموزان حتی یک بار نیز در ساعات حضور در مدرسه به سرویس بهداشتی مراجعه نمی‌کردند.

وی تأکید کرد: انجمن نورویورولوژی این آمادگی را دارد که با تیم پزشکی خود با وزارت آموزش و پرورش و مدارس همکاری کرده و آموزش درست ادرار کردن و جلوگیری از عفونت‌های ادراری را به دانش‌آموزان ارائه کند.