ابلاغ دستورالعمل اجرایی نظام پایش دانشگاه آزاد

با توجه به اجرایی شدن نظام پایش آزاد از سال تحصیلی آینده، دکتر بابک نگاهداری رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی و مسئول باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی، دستورالعمل اجرایی نظام پایش آزاد را تشریح کرد.

اخبار اجتماعی- در این دستورالعمل تأکید شده است: در نظام پایش آزاد با هدف مدیریت و راهبری اثربخش، یکپارچه و شبکه‌ای پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی در واحد‌های دانشگاهی و سازماندهی و برنامه‌ریزی هدفمند آن‌ها و همچنین شناسایی استعداد‌های حل مسئله و توانمندسازی آن‌ها نسبت به شکست و تبدیل چالش‌ها و مسائل ملی کشور به مسائل دانشگاهی و قرار دادن آن‌ها به عنوان زمینه‌های پژوهشی پایان‌نامه های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری اقدام می‌شود.

براساس بند‌های این دستورالعمل؛ اهداف نظام پایش آزاد شامل مواردی از جمله رصد و پایش نظام‌مند موضوعات پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی و جهت‌دهی آن‌ها به سمت حل چالش‌ها و مسائل ملی، افزایش کارآیی، اثربخشی، همسویی و هم‌افزایی پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی، ارتقای دانشگاه به یک سازمان یکپارچه آموزشی و پژوهشی نوآورانه و فناورانه حل مسئله و پاسخگو به مسائل ملی و همگام‌سازی، ایجاد ارتباط هدفمند دانشگاه با تحولات جامعه و پیشرفت‌های علم و فناوری و… است.

در این دستورالعمل آمده است: نظام پایش آزاد دارای سه سطح «سیاست‌گذاری و نظارت راهبردی»، «برنامه‌ریزی، هماهنگی و پشتیبانی» و «عملیاتی و اجرایی» است که به صورت منسجم، هماهنگ و در تعامل با یکدیگر عمل می‌کنند.

همچنین در این دستورالعمل به جزئیات کاملی از ارکان اجرایی و تقسیم وظایف شامل شورای عالی، دبیرخانه مرکزی، دبیرخانه استان و معاون پژوهشی واحد پیشرو و مقررات مالی دبیرخانه استان اشاره شده که در اختیار واحد‌ها و مراکز دانشگاهی قرار گرفته است.