فواید درمانی نوشیدن قهوه و چای

 پس از آب، قهوه و چای لذت بخش ترین نوشیدنی ها در سراسر جهان هستند. هر دو محتوی موادی هستند که به سلامت انسان کمک می کنند و بهانه ای هستند برای اینکه با یک دوست وقت بگذرانیم؛ این کار هم برای سلامتتان مفید است.

اخبار اجتماعیدانه قهوه که روی درختان گلدار می روید در بیش از 50 کشور جهان یافت می شود. بسته به جایی که زندگی می کنید و اینکه چه طعمی را دوست داشته باشید، قهوه جوشانده، دم کرده یا بخاردم می شود.

چای هم نوشیدنی محبوب بیش از دو سوم مردم جهان است. چای از برگ های بوته ای با نام «Camellia sinensis» تهیه می شود. به طور معمول برگ ها چند دقیقه در آب داغ قرار می گیرند و سپس به صورت داغ یا سرد سرو می شوند.

 تفاوت چای سبز، اولانگ و سیاه
چای سازان برگ گیاه را خشک می کنند و آنقدر آن را تحت فشار قرار می دهند تا روغن آن بیرون بیاید. سپس بسته به نوع چای، ممکن است مدتی آن را در معرض هوای آزاد قرار دهند. این کار تخمیر نامیده می شود. تخمیر یک واکنش شیمیایی است که بر طعم برگ های چای تاثیر می گذارد و آنها را قهوه ای می کند.

برگ ها هر چه بیشتر در معرض هوا قرار بگیرند، کافیین بیشتری خواهند داشت. چای سبز از برگهایی تهیه شده اند که تخمیر نمی شوند، به همین علت تقریبا هیچ کافیینی ندارند. اولانگ از برگ هایی تهیه می شود که برای مدت معینی تخمیر شده اند و تخمیر برگ های چای سیاه از همه طولانی تر است.

 رادیکال های آزاد
رادیکال های آزاد مواد شیمیایی هستند که به سلول ها آسیب می رسانند و منجر به بیماری و عارضه های متعددی می شوند. وقتی بعضی غذاها به انرژی تبدیل می شوند و هنگامی که نور خورشید به پوست می رسد، ، بدن این مواد را تولید می کند. همچنین گاهی چیزهایی که می خورید و می نوشید محتوی رادیکال های آزاد هستند. چای و قهوه دارای آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد می جنگند و آنها را نابود می کنند.

 دیابت نوع 2
هم چای و هم قهوه شانس ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهند. دیابت نحوه استفاده بدن از گلوکز را برای سوخت تغییر می دهند.قهوه مقدار زیادی از یک آنتی اکسیدان خاص را دارد که به بدن کمک می کند سطح قند خون را پایین نگه دارد و این چالش اصلی بیماری دیابت است. آنتی اکسیدان های چای هم به سوخت و ساز قند در بدن کمک می کنند.

 بیماری پارکینسون
قهوه و چای ممکن است کمکی مهم به بهبود این بیماری جدی بکنند. پارکینسون به سلول های عصبی مغز حمله می کند و حرکت کردن را برای بیمار سخت می کند. برخی مطالعات نشان می دهد کافیین علایم اولیه پارکینسون را کاهش می دهد درحالیکه مطالعات دیگر نشان می دهند که نوشیدن قهوه و چای از مغز در برابر ابتلا به پارکینسون محافظت می کند.

 بیماری قلبی
زمانی پزشکان تصور می کردند مبتلایان به بیماری های قلبی باید مصرف چای و قهوه را به علت وجود کافیین کاهش دهند، اما اکنون این طور به نظر می رسد که این ماده از قلب محافظت می کند. در یک مطالعه روی افرادی که روزانه 3 تا 5 فنجان قهوه می نوشیدند، مشخص شد احتمال تجمع کلسیم در عروق خونی منتهی به قلب در آنها کاهش پیدا کرده است. این بدان معنی است که احتمال ابتلا به بیماری قلبی پایین تر آمده است.
 
بیماری های کبد
کبد اندام دیگری است که از نوشیدن قهوه صبحگاهی سود می برد. نوشیدن سه فنجان قهوه در روز ممکن است احتمال ابتلا به بیماری مزمن کبدی، سیروز و سرطان کبد را کاهش دهد و در افرادی که در حال حاضر به این بیماری ها مبتلا هستند، نوعی داروی کمکی محسوب شود. قهوه دارای بیش از 100 ترکیب شیمیایی مختلف است و دانشمندان تلاش می کنند مکانیسم تاثیر این مواد و نحوه عملکرد آنها را بر سلامت کبد کشف کنند.

  سکته مغزی
زمانی که خون به ناحیه ای از مغز نرسد، فرد دچار سکته مغزی می شود. یک فنجان قهوه یا چای در روز ممکن است شانس شما را برای ابتلا به سکته مغزی کاهش دهد. این مساله به این دلیل است که قهوه باعث کاهش التهاب و کنترل سطح قند خون می شود. علاوه بر این نوشیدن چای سیاه هم باعث کاهش فشار خون می شود و شانس سکته مغزی را پایین می آورد.

 سرطان
قهوه و چای سبز احتمالا به جلوگیری از سرطان سینه و پروستات کمک می کنند. البته تمام انواع چای تاثیر مثبتی روی حفاظت فرد در مقابل انواع سرطان تخمدان و معده دارد. محققان بر این باورند که آنتی اکسیدان های چای، از جمله پلی فنول ها، عامل اصلی این اتفاق هستند.
 
آلزایمر
در بیماری آلزایمر سلول های عصبی مغز -نورون ها- مورد حمله قرار می گیرند که باعث از دست دادن حافظه و تغییر الگوهای اندیشه و رفتار می شود. قهوه دارای آنتی اکسیدان هایی است که احتمالا برای محافظت از نورون ها مفید است. چای سبز هم آنتی اکسیدان هایی دارد که به جلوگیری از تشکیل خوشه های پروتیینی مرتبط با آلزایمر کمک می کند.

سنگ کیسه صفرا
سنگ کیسه صفرا متشکل از تکه های کوچک کلسترول سخت شده و مواد دیگر است که در کیسه صفرا تشکیل شده اند. کیسه صفرا اندامی گلابی شکل و کوچک در نزدیکی شکم است که به هضم غذا کمک می کند. اگر سنگ کیسه صفرا درمان نشود، گاهی اوقات مشکلات جدی و درد ایجاد می کند؛ اما قهوه شانس ابتلا به سنگ کیسه صفرا را کاهش می دهد، زیرا باعث می شود مایعات درون کیسه صفرا حرکت کنند و احتمال کریستال شدن کلسترول و تبدیل آن به سنگ های صفراوی را کم می کند.
 
کاهش وزن
اگر نوشیدنی های کم کالری مانند قهوه و چای را به جای نوشیدنی های شیرین مصرف کنید، احتمالا کاهش وزنتان آسان تر می شود. از آن جهت که این نوشیدنی ها تقریبا کالری ندارند شما همواره می توانید به وسوسه خوردن آنها بله بگویید. البته، اگر به آنها شکر و خامه اضافه کنید، دیگر این کارکردها را نخواهد داشت. بهتر است به مدل ساده آن وفادار بمانید.

 زیاده روی نکنید
به نقل از «وبمد»، علی رغم فواید بی شمار قهوه و چای، کافیین زیاد، اضطراب و تحریک پذیری به همراه می آورد و خواب راحت را از شما سلب می کند. همچنین امکان ذخیره کلسیم را پایین می آورد. کلسیم عامل استحکام استخوان هاست و کمبود آن امکان شکستگی استخوان را بالا می برد. در مورد میزان مناسب مصرف روزانه چای و قهوه حتما با پزشکتان مشورت کنید.