وجود ۲۰۰ شهرک غیررسمی در اطراف تهران

مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان‌ها در نخستین اجلاس مجمع مشورتی روسای کمیسیون‌های معماری و شهرسازی کلان شهرها، گفت: نظر من عمدتا معطوف به اشکالات و ایراداتی است که ما به وجود آورده‌ایم.

اخبار اجتماعی-وی افزود: اغلب شهرها و کلان شهرها وارث میراث بزرگی هستند برای مثال در تهران بافت های تاریخی ارزشمندی داریم که برای همه مردم بخصوص گردشگران حائز اهمیت است.

الویری گفت: یکی از ویژگی‌های شهر تهران این است که شهری بی‌هویت از نظر معماری و شهرسازی است.

وی ادامه داد: در دوران جنگ ساختمان‌ها براساس اقلام موجود آن روز ساخته می‌شد یعنی اگر میلگرد وجود داشت ساختمان با میلگرد ساخته‌ام‌ شد و اگر نبود با تیرآهن و نتیجه‌اش این شد که شهری بی‌هویت را امروز شاهد هستیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: من سال‌ها در اسپانیا سفیر بودم و وقتی شما به معماری آن کشور نگاه می‌کنید وقتی از یک شهر به یک شهر دیگر می‌رفتید بلافاصله تفاوت منظر شهری بین دو شهر دیده می‌شد.

الویری افزود: توجه به معماری شهری باعث شده یک جاذبه شهری برای اولا خود شهروندان و سپس برای گردشگران ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: تهران شهری ناامن در حوزه مخاطرات طبیعی است اولا به واسطه گسل‌هایی که وجود دارد و سپس به دلیل عمر ساختمان‌ها.

رئیس شورای عالی استان ها گفت: تهران شهری است در تراکم از نظر جمعیت و آلوده از باب آلودگی هوا و برخی آلودگی‌های دیگر.

الویری گفت: تهران شهری است دارای بافت فرسوده و دارای نواحی اسکان‌های غیررسمی و حاشیه ای که باعث ایجاد آسیب هایی هم شده است.

وی افزود حدود ۲۰۰ شهرک در اطراف تهران به صورت غیررسمی ایجاد شده است که ابتدا به طریق زورآبادی بوده و در ادامه با گرفتن برخی خدمات نظیر آب و برق رسمیت پیدا کرده است.

رئیس شورای عالی استان ها گفت: از آنجا که امورات شهرداری ها از طریق گرفتن عوارض ساخت و ساز محقق شده است باعث شده تا شهرسازی علمی و اصولی قربانی این خودگردانی و کسب درآمد شود.