بهترین درمان برای زمانی‌ که خون دماغ می‌شویم

طی ۴۸ ساعت ۵ بار خون دماغ شده‌ام. البته قبلاً هم سابقه داشته‌ام، ولی نه تا این حد. لطفاً در رابطه با این مشکل من را راهنمایی کنید.

اخبار اجتماعی- سطح داخلی بینی حاوی صد‌ها مویرگ خونی است که مقدار زیادی از خون بدن از طریق این مویرگ‌ها در بینی نیز در حال گردش است. این مویرگ‌ها بسیار ظریف و حساس بوده و عوامل مختلفی سبب پاره شدن آن‌ها و درنهایت خونریزی از بینی می‌شود.

علل خون دماغ
۱. یکی از مهم‌ترین عوامل ضربات شدیدی است که هنگام بازی و یا در اثر برخورد شی محکمی با بینی به‌خصوص دریچه‌ها و یا در ورزش‌های مختلف بر روی بینی وارد می‌شوند.

۲. تحریک غشا مخاطی بینی توسط جسمی خارجی و یا هنگام سرماخوردگی و خشکی مخاط در فصل زمستان و یا زیر آفتاب تابستان و همچنین به دنبال آن‌ها تخلیه شدید بینی ازجمله دیگر موارد ایجادکننده خونریزی بینی به‌حساب می‌آیند.

۳. مصرف بعضی از دارو‌ها مانند دارو‌های ضد انعقاد خون، ضدالتهاب‌ها، آسپرین، ایبوبروفن و افشانه‌های کورتونی مخصوص بینی نیز شرایط را برای خونریزی بینی مساعد می‌کند.

۴. افراد با فشارخون بالا و یا دارای بیماری تصلب شرایین هم مستعد خونریزی بینی هستند. این مشکل در میان افراد مسن و به‌خصوص زنان مسن که یائسگی موجب جمع شدن و خشک شدن بافت‌های بدن ازجمله مخاط بینی می‌شود، رایج‌تر است.

۵. گاهی اوقات آلرژی‌ها، عطسه‌های شدید و مکرر و عفونت‌های بینی و پولیپ و همچنین داخل شدن جسم خارجی در بینی نیز می‌تواند عواملی برای پاره شدن مویرگ‌ها و خونریزی محسوب شوند.

حال صرف‌نظر از آنکه خونریزی در اثر کدام‌یک از عوامل فوق ایجادشده باشد آنچه در میان همه آن‌ها یکسان است، انجام راهکار‌هایی جهت جلوگیری از خروج هر چه بیشتر خون از بدن و همچنین اساساً ایجاد خونریزی بینی است.

درمان خون دماغ
- قسمت نرم بینی‌تان را با دو انگشت فشار دهید. برای این منظور از دو انگشت شست و اشاره استفاده کنید و محکم فشار دهید. این فشار را برای مدت ۵ تا ۷ دقیقه نگه‌دارید اگر خونریزی پایان نیافت، دوباره برای مدت ۵ تا ۷ دقیقه دیگر این کار را تکرار کنید.

- صاف بنشینید. اگر هنگام خونریزی به حالت دراز کشیده قرارگرفته و بنا به تصور افراد عادی سرتان را به عقب خم‌کنید، مقدار زیادی از خون وارد حلقتان شده و امکان دارد احساس خفگی در شما ایجاد کند؛ لذا بهترین وضعیت صاف نشستن است.

- از پنبه استفاده کنید. درصورتی‌که از بسته نگه‌داشتن پره‌های بینی با دست خسته شدید، تکه پنبه‌ای را به‌صورت فشرده درآورده و در سوراخ بینی در حال خونریزی قرار دهید. برخی‌ها معتقدند آغشته کردن این پنبه به قطره فنیل افرین و محکم نگه‌داشتن پره‌های بینی با دست و به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه در جلوگیری از ادامه خونریزی بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

- بینی‌تان را کمپرس یخ کنید. قرار دادن کیسه یخ بر روی تیغه میانی بینی و حتی پیشانی می‌تواند در قطع خونریزی تأثیرگذار باشد. سرما سبب انقباض رگ‌ها شده، لخته سریع‌تر تشکیل‌شده و بالاخره خونریزی پایان می‌یابد.

- بینی‌تان را تخلیه نکنید. برای مدت چند روز از تخلیه شدید بینی‌تان صرف‌نظر کنید. این کار را با دقت و به‌آرامی انجام دهید. رگ‌های خونی به چند روز زمان برای ترمیم نیاز دارند.

- آهن مصرف کنید. درصورتی‌که مشکل خونریزی بینی شما به‌صورت مکرر پیش‌آمده و با از دست دادن مقدار زیادی خون همراه است احتمال بروز کم‌خونی در شما افزایش می‌یابد؛ لذا ابتدا، با دادن آزمایش خون میزان هموگلوبین و آهن خونتان را اندازه‌گیری کرده و در صورت نیاز با تجویز پزشک از قرص آهن استفاده کنید.

- مراقب مصرف آسپرین باشید. ازآنجاکه آسپرین جزء رقیق‌کننده‌های خون محسوب می‌شود ممکن است از بروز لخته شدن و انعقاد خون جلوگیری کرده و خونریزی‌های بینی پیاپی را سبب شود؛ لذا درصورتی‌که مشکل خونریزی بینی به‌صورت مکرر در شما ایجاد می‌شود و در ضمن برای کاهش درد مجبور به مصرف آسپرین هستید، به‌جای آسپرین از استامینوفن به‌عنوان مسکن و تب بر استفاده کنید، ولی در صورتی که تجویز آسپرین توسط پزشک برای بیماری قلبی و عروقی شما انجام‌گرفته است با پزشک مشورت کنید.

- ویتامین C مصرف کنید. به‌منظور تشکیل کلاژن، ماده‌ای حیاتی که برای سلامتی بافت‌های بدن موردنیاز است، ویتامین C مصرف کنید.

- مخاط بینی را مرطوب کنید خشک شدن مخاط بینی به هر علتی که باشد سبب خون‌دماغ می‌شود لذا برای جلوگیری از آن چند راهکار وجود دارد:

۱- بینی خود را با سرم فیزیولوژیک به‌طور مرتب شست‌وشو دهید.
۲- از پماد‌های نرم‌کننده مخاط مانند ویتامین آ استفاده کنید.
۳- رطوبت هوای خانه را با دستگاه‌های مرطوب‌کننده افزایش دهید. خون‌دماغ می‌تواند به دنبال عفونت بینی مثل سرماخوردگی سینوزیت عفونت سیستمیک مثل تب مخملک، تب تیفوئید، خشکی مخاط بینی، ضربه و انگشت یا ضربه به بینی، تصلب شرایین، فشارخون، اختلالات انعقادی، اختلالات خونی و بیماری‌های کبدی رخ می‌دهد.
البته به‌طورمعمول شایع‌ترین علت؛ عفونت بینی و خشکی مخاط بینی، دست‌کاری و ضربه به بینی است؛ بنابراین درمان علت زمینه‌ای خودداری از ضربه و دست‌کاری بینی و نیز نرم کردن بینی با پماد ویتامین آ می‌تواند مانع خونریزی شود. در صورت وجود بیماری پس از درمان، خون‌دماغ نیز برطرف خواهد شد.