تازه‌ترین گزارش پژوهشگاه قوه قضائیه

سری جدید نشریات پژوهشگاه قوه قضائیه با عناوین ذیل منتشر شده است: گزارش پژوهشی «امکان سنجی پیش‌بینی مرحله پیش‌دادرسی در دستگاه‌های دولتی»،کتاب «رابطه رویه قضایی و قانون»، کتاب «دیوان عالی کشور؛ بررسی وضعیت و مشکلات و ارائه راه‌حل‌های مناسب» و کتاب «امکان سنجی افزایش حداقل سن ازدواج از منظر قوانین جمهوری اسلامی ایران و فقه امامیه» منتشر شد. 

اخبار اجتماعی- ​در تازه‌ترین گزارش پژوهشی پژوهشگاه قوه قضاییه که با عنوان امکان سنجی پیش‌بینی مرحله پیش‌دادرسی در دستگاه‌های دولتی و به قلم محمد حسین صادقی منتشر شده است، نویسنده را بر آن داشته تا با نیم نگاهی به تئوری چراغ سبز (حامی ساز و کارهای کنترل درونی اداره) از  پیش دادرسی به عنوان یکی از اقسام روش‌های جایگزین حل و فصل اختلافات اداری بهره جسته و بر لزوم استفاده حداکثری از آن اشاره کرده است. نویسنده با روشی توصیفی و تحلیلی درصدد پاسخگویی به پیش‌بینی سازگاری نهاد پیش دادرسی با اقتضائات نظام حقوقی اداری ایران برآمده و اینکه درصورت اثبات لزوم این نهاد، چه ساز و کاری در برخی حوزه‌های چالش برانگیز نظام اداری ایران وجود خواهد داشت.
کتاب رابطه رویه قضایی و قانون به منظور بررسی رابطه دو منبع عمده تولید قواعد حقوقی و نقش تعیین کننده آنها در شکل دادن به روابط اجتماعی به رشته تحریر درآمد. در فصل اول این کتاب دکتر حسن وکیلیان، تلاش بر این بوده است که مفهوم این دو منبع حقوقی نزد اندیشمندان حقوقی مورد واکاوی قرار گیرد و در فصل دوم بر تحلیل و بررسی کتب و مقالات درخصوص نسبت این رویه قضایی و قانون پرداخته است. به نظر نگارنده عدم شناسایی نقش فعال قضات در این میان صرفاً تنزل و تردید افکندن در نقش مهمی است که قضات در عمل بازی می‌کنند یا باید بازی کنند. یعنی قضات مکلفند فصل خصومت کنند و در این میان فقدان، ابهام، اجمال، نقص و تعارض قانون عذر موجهی نمی‌تواند باشد.

کتاب دیوان عالی کشور؛ بررسی وضعیت و مشکلات و ارائه راه‌حل‌های مناسب بر اساس طرح پژوهشی پژوهشگاه قوه قضائیه در چهار بخش به بیان تاریخچه، وضعیت کنونی، وظایف و نحوه عملکرد و در نهایت ترسیم راه حل کارآمد برای حل مشکلات دیوان عالی کشور پرداخته است. تحقیق دکتر ایرج بابایی برآن است تا با مطالعه گذرای وضعیت کنونی دیوان عالی کشور و بهره گیری از اسناد و مدارک و مطالعات تطبیقی و منطق حقوقی راهی مناسب برای اصلاح دیوان عالی کشور ایران ترسیم کند.

ازدواج یکی از مهم‌ترین رویدادهای زندگی انسان است اما این واقعه مهم با چالش مختلفی روبه رو است. از مهمترین چالش‌ها که بحث‌های زیادی در داخل و خارج از کشور برانگیخته، تزویج کودکان است که با عنوان ازدواج زودهنگام شناخته می‌شود. پژوهش کتاب امکان سنجی افزایش حداقل سن ازدواج از منظر قوانین جمهوری اسلامی ایران و فقه امامیه به قلم محمد مهدی بادامی در این راستا در پی این مقصود است تا با استفاده از منطق فقهی و استانداردهای مطرح مورد قبول آموزه‌های دینی که در نظام بین المللی حقوق بشر در رابطه با حقوق کودک ارائه شده است، اشکالات وارد بر احکام و قوانین را مورد بررسی و تحلیل انتقادی قرار دهد و راهکارهایی جهت جلوگیری از ایجاد و از بین بردن آثار سوء این چالش مطرح کند.