آلزایمر را با یک آزمایش ساده تشخیص دهید

محققان دانشگاه واشنگتن در این مطالعه از شیوه «طیف سنجی جرمی» برای اندازه گیری دقیق میزان دو نوع بتاآمیلوئید در خون استفاده کردند: بتاآمیلوئید ۴۲ و بتاآمیلوئید۴۰. به گفته محققان، با افزایش میزان رسوبات بتاآمیلوئید در مغز، نسبت این دو نوع پروتئین کاهش می یابد.

 

 

اخبار اجتماعی - این مطالعه شامل ۱۵۸ فرد بزرگسال بالا ۵۰ سال بود. ۴۰ نفر از این شرکت کنندگان از لحاظ شناختی حالت نرمال داشتند و همگی تحت آزمایش خون و اسکن مغزی PET قرار گرفتند.

محققان هر نمونه خون و اسکن PET را در قالب آمیلوئید مثبت یا منفی دسته بندی کردند و دریافتند تست خون هر شرکت کننده در ۸۸ درصد مواقع با اسکن PET وی مطابقت داشت.

همچنین محققان دریافتند سن بزرگ ترین فاکتور پرخطر است و بعد از سن ۶۵ سالگی، احتمال ابتلا به این بیماری هر ۵ سال یکبار دوبرابر می شود.

گونه ژنتیکی موسوم به APOE۴ ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر را سه تا پنج برابر افزایش می دهد. همچنین جنسیت هم نقش مهمی دارد و از هر ۳ بیمار آلزایمری، دو بیمار زن هستند.

محققان با در نظرگرفتن فاکتورهای پرخطر دریافتند سن و وضعیت APOE۴ صحت تست خون را تا ۹۴ درصد افزایش می دهد.

محققان به این نتیجه رسیدند غربالگری با آزمایش خون به دنبال اسکن PET می تواند تعداد اسکن های بعدی PET را در اینده تا دوسوم کاهش دهد.