علل ابتلا به «پاهای پرانتزی» در «کودکان»

 سید رامین حاج زرگرباشی، فوق تخصص ارتوپدی اطفال درباره «مشکل پاهای پرانتزی در اطفال»، اظهار داشت: نوعی از این مشکل جدی محسوب می‌شود که علائم یک طرفه دارد و با افزایش سن پیشرونده است. به تدریج در این نوع پاهای پرانتزی، مفصل زانو دردناک می‌شود؛ لذا والدین باید برای درمان آن به موقع اقدام کنند.

اخبار اجتماعی - وی با اشاره به اینکه که تشخیص زودهنگام این بیماری حائز اهمیت است، گفت: در صورتی که این مشکل به موقع درمان نشود، از سه سالگی به بعد برای درمان نیاز به جراحی در کودک وجود خواهد داشت،اما در میانگین سنی ۱.۵ تا ۳ سال می‌توان از طریق بریس یا زانو بند طبی کودکان را درمان کرد.

دبیر انجمن ارتوپدی اطفال ادامه داد: هرچند این بیماری در کشور ما شیوع چندانی ندارد ولی آمار مبتلایان اندک هم  نیست؛ بنابراین توجه به این موضوع اهمیت دارد.

حاج زرگرباشی خاطرنشان کرد: علت اصلی پرانتزی بودن زانو مشخص نیست، ولی این مشکل در کودکان چاق بیشتر بروز می‌یابد و می‌توان مهمترین علت را وزن زیاد عنوان کرد.

وی گفت: وزن زیاد سبب ایجاد محورهای نادرست روی مفصل زانو شده و این مسئله صفحات رشد داخل زانو را با آسیب همراه می سازد؛ لذا در نهایت به تدریج زانو پرانتزی شده و دچار بدفرمی یا ناهنجاری می‌شود.