علت فراوانی پروژه‌های ناکارآمد و نیمه‌تمام شهری

حامد مظاهریان در خصوص رونمایی از نسخه جدید سامانه پژوهش‌یار در شهرداری تهران، اظهار کرد: در شهرداری تهران پژوهش‌های متعددی صورت می‌گیرد که به دلیل عملکرد جزیره‌ای بخش‌های مختلف، نتایج این مطالعات به خوبی در اختیار بخش‌های دیگر قرار نمی‌گرفته و به همین دلیل گاهی، یک موضوع واحد که بین چند واحد سازمانی، دارای مسأله و موضوع واحد بوده، مکرر مورد پژوهش و مطالعه قرار گرفته است. 

اخبار اجتماعی- وی ادامه داد: برای رفع این مشکلات، اولاً نیاز بود تا تمامی پژوهش‌های انجام شده، در یک سامانه مشخصی تجمیع و در اختیار تمامی واحدهای زیرمجموعه شهرداری تهران قرار گیرد و دوماً این پژوهش‌ها انتشار عمومی یابد تا متخصصان، دانشگاهیان و مردم از نتایج آن مطلع شوند، که در همین راستا، سامانه پژوهش‌یار شهرداری تهران طراحی و رونمایی شد. 

به گفته مظاهریان، سامانه پژوهش‌یار با اتصال به سامانه شفافیت ، امکان دسترسی عمومی به پژوهش‌های انجام شده را فراهم می‌کند و در مرحله اول بیش از 800 پژوهش انجام شده در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

وی دو مسئله اساسی در انجام پژوهش‌ها را پاسخ به مسائل مدیریت شهری و ارتقای نظام خدمات‌رسانی به شهروندان دانست و گفت: شهر به عنوان یک موجود زنده، با مسائل مختلفی روبرو است و کلان‌شهری مانند تهران که یک وجهه سیاسی به عنوان پایتخت کشور و یک وجهه اجتماعی به عنوان یک شهر بین‌المللی دارد، ایجاب می‌کند تا بتوانیم پاسخ‌های علمی و کارشناسی برای مسائل آن داشته باشیم.

معاون شهردار تهران، اضافه کرد: پژوهش‌های شهری با ارائه پاسخ‌های دقیق به مسائل شهری، در نهایت باید نظام خدمات‌رسانی شهرداری تهران را ارتقاء ببخشد تا با رفع مشکلات، بتوانیم شهری زیست‌پذیرتر را برای شهروندان مهیا کنیم.

مظاهریان ارائه پیوست‌های مطالعاتی برای انجام هر پروژه و اقدام شهری را ضروری دانست و گفت: متاسفانه در گذشته، برخی پروژه‌های شهری مطابق با خواست و تشخیص افراد ایجاد شده، در حالیکه مطالعات لازم در این خصوص انجام نشده و همین مسئله موجب شده تا با انبوهی از پروژه‌های نیمه‌تمام یا ناکارآمد در شهر مواجه شویم. با انتشار پژوهش‌ها و پیوست‌های مطالعاتی، هر اقدامی که در شهر صورت بگیرد، پیش روی ناظران خواهد بود و تمامی ذی‌نفعان این امکان را خواهند داشت تا به بیان نظرات و نقد خود نسبت به مطالعات و اجرای پروژه‌ها بپردازند.

معاون شهردار تهران، در ادامه با اشاره به اینکه در خصوص تدوین برنامه سوم توسعه شهر تهران حدود 20 مطالعه بنیادین در قالب اسناد پشتیبان برنامه انجام شده است، اضافه کرد: اگرچه فایل این مطالعات که در زمینه آسیب‌شناسی مالیه شهرداری، ساختار منابع انسانی، بودجه، ساختار سازمانی و چالش‌های مختلف شهر تهران در سایت برنامه سوم (Plan3.tehran.ir) پیش از این منتشر شده است، اما تلاش می‌شود تا این پژوهش‌ها در سامانه پژوهش‌یار نیز درج و در اختیار همگان قرار گیرد.