به گزارش افکار نیوز به نقل از ايسنا، محققان موسسه اقيانوس شناسي اسكريپس دانشگاه كاليفرنيا با كشف منافذ گرمآبي و تراوشات متان سرد در اعماق درياي عميق کاستاريکا در سال ۲۰۱۰ توانستند گروهي از موجودات عجيب و ناشناخته را در آن شناسايي كنند.

این کشف در زمان یک شیرجه در زیردریایی با سرنشین آلوین در منطقه‌ای موسوم به جاکو اسکار انجام شد. ماموریت ابتدایی این زیردریایی، تحقیق در مورد یک کوه متحرک در زیر آب بود که در زیر یک صفحه تکتونیکی حرکت می‌کند.

به گفته محققان از جنبه‌های جالب این منطقه می‌توان به وجود ویژگی‌های گرم‌آبی و متان سرد در کنار پوشش گسترده‌ای از کرم‌های لوله‌‌یی شکل در نواحی بزرگ و وجود موجودات جدید و ناشناخته اشاره کرد.

منافذ گرم‌آبی در مناطقی وجود دارند که در آنها شکاف‌ها یا ترک‌های کف دریا با فشار به فوران آب دریای داغ و پر از املاح شیمیایی به بیرون می پردازد در حالی که تراوشات متان سرد همانطور که از اسم آنها پیداست از شدت کمتری برخوردار بوده و مایعات پر از متان و دیگر هیدروکربن‌ها به آرامی در کف دریا پخش می‌شوند.


این محققان برای توصیف این محیط نام «تراوشات گرم‌آبی» را بر آن نهاده‌اند.

اگرچه پیش از این نیز محققان به ارسال خودروهای کنترل از راه دور به این ناحیه پرداخته بودند اما ماموریت ۲۰۱۰ نخستین پروژه‌ای بود که انسان‌ها موفق به مشاهده این منطقه شدند.

ماموریت‌های اخیر توانسته‌اند پای بسیاری از موجودات جالب مناطق منافذ گرم‌آبی سراسر جهان را به دنیای علوم شناخته شده باز کنند. برای مثال دانشمندان موفق به شناسایی خرچنگهای یتی در نزدیکی قطب جنوب و میگوی بدون چشم در کارائیب شده‌اند.

نتايج اين پژوهش در مجله مجموعه مقالات انجمن سلطنتي B منتشر شده است.