سرانجام بدهی ۲ هزار میلیارد تومانی بنیاد شهید به دانشگاه‌ها چه شد؟
علی آهومنش رئیس شورای مرکزی اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی ایران درباره واگذاری ساختمان‌های بنیاد شهید  بابت بدهی‌های خود به دانشگاه‌های کشور اظهار کرد: بنیاد شهید یک جلسه در خصوص بررسی‌ بدهی‌های خود به تمام دانشگاه‌های کشور از جمله آزاد، دولتی، غیرانتفاعی، پیام نور در کمیسیون آموزش مجلس شورای عالی انقلاب اسلامی برگزار کرد.
 
اخبار اجتماعیاو درباره کل بدهی‌های بنیاد شهید به دانشگاه گفت: در آن جلسه بدهی‌های بنیاد شهید به تمام دانشگاه‌های کشور مبلغ  ۲ هزار میلیارد تومان عنوان شد و مسئولان بنیاد شهید نیز اعلام کردند با بودجه‌ای که دولت برای این بنیاد در نظر گرفته بود ما فقط توان پرداخت حقوق و دارو‌های خانواده‌های شهدا و جانبازان را داشتیم.

دارو و حقوق ماهیانه خانواده‌های شهدا و جانبازان اولویت اول بنیاد شهید

رئیس کل دانشگاه‌های غیرانتفاعی با بیان اینکه دولت ۱۰۰ میلیارد تومان برای شهریه‌ دانشجویان خانواده‎های شهدا و جانبازان دانشگاه‌ها به حساب بنیاد شهید واریز کرده است، افزود: بنیاد شهید ردیف این پول را تغییر داده و این پول را صرف دارو‌ها و حقوق ماهیانه خانواده‌های شهدا و جانبازان کرده است.
 
آهومنش اظهار کرد: قرار بر این بود که بنیاد شهید بدهی‌ها را تبادل کند و  از اموال خود که شامل ساختمان، کارخانه و ... است، این بدهی‌ها را پرداخت کند، اما این در حالیست که در پی اجرای این طرح، بنیاد شهید ساختمان‌هایی را که دارای مشکلات مالیاتی بودند معرفی کرده است و دانشگاه آزاد در زمان پیگیری این تبادل به اصل ماجرا پی برد.
 
او با بیان اینکه با توجه به مسئله‌دار بودن ساختمان‌های بنیاد شهید تبادلی صورت نگرفت، گفت: طی این جلسه مقرر شد که مجلس و دولت در بودجه سال ۹۹ ردیف‌هایی را برای اوراق قرض ملی جهت بدهی‌های بنیاد شهید چاپ کنند و علاوه بر این، نامه‌ای تحت عنوان تسریع در پرداخت بدهی‌ها به رئیس جمهور نوشته شد.
 
لازم به ذکر است؛ بیشترین بدهی بنیاد شهید با مبلغ ۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، مربوط به دانشگاه آزاد است و پس از آن دانشگاه دولتی با نزدیک به  ۶۰ میلیارد تومان و دانشگاه غیرانتفاعی با  ۵۵ میلیارد تومان در رده‌های دوم و سوم قرار دارند.