حضور 21 کشور منطقه در اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی

محمد آسایی مشاور وزیر بهداشت در امور بهداشتی و رییس کمیته فنی شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی در حاشیه نشست توجیهی سفرا و نمایندگان کشورهای مدیترانه شرقی در ایران در خصوص شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی، درخصوص برگزاری این اجلاس، عنوان کرد: شصت و ششمین نشست وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی از تاریخ 22 تا 25 مهرماه در هتل پارسیان آزادی برگزار خواهد شد، مایه خرسندی است که جمهوری اسلامی ایران، میزبان شصت و ششمین نشست حاکمیتی سازمان جهانی بهداشت به مدت سه روز است و مسائل و موضوعات مهم برای کشورهای مدیترانه شرقی در این اجلاس به بحث و تبادل نظر گذاشته خواهد شد.

اخبار اجتماعی-آسایی افزود: موضوع نیروی انسانی پرستاری، کنترل بیماری های غیرواگیر، پیشگیری از مرگ های قابل پیشگیری کودکان ، مادران و نوجوانان و مسائل دیگری از جمله اعتیاد و مصرف مواد مخدر از جمله موضوعاتی است که در این اجلاس به آنها پرداخته خواهد شد.

وی درخصوص برگزاری نشست توجیهی سفرا و نمایندگان کشورهای مدیترانه شرقی در ایران در خصوص شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی که امروز صبح برگزار شد، گفت: در نشست امروز، نحوه برگزاری اجلاس، موضوعات و سرفصل هایی که در اجلاس مطرح می شود و برنامه های مختلفی که برای وزرا، کارشناسان و مدیران کشورهای مختلف منطقه پیش بینی شده است، عنوان شد.

مشاور وزیربهداشت در امور بهداشتی با بیان اینکه این اجلاس با ابتکار و همت دفتر روابط بین الملل وزارت بهداشت برگزار می شود، تصریح کرد: قطعا سفرا و نمایندگانی که در این نشست کردند، زمانیکه به سفارتخانه شان بازگردند، مسائل مطرح شده در نشست را به وزرای خود تاکید می کنند که نشان دهنده جدیت جمهوری اسلامی ایران در بهبود وضعیت سلامت مردم منطقه است.

وی گفت: انتظار می رود که 21 کشور منطقه در این اجلاس شرکت کنند، تاکنون نیز 8 وزیر بهداشت اعلام آمادگی کرده اند. اکثر کشورها نیز نمایندگان و گروه های کارشناسی خود را اعزام کرده اند؛ علاوه برآن، از ژنو، دفتر مرکزی سازمان جهانی بهداشت و از قاهره مدیران دپارتمان های مختلف بهداشتی و کارشناسان ارشد شرکت خواهند کرد. تعدادی از NGOها و دانشگاه های بین المللی که سالانه در اجلاس نشست وزرای بهداشت شرکت می کنند نیز دعوت شده اند و برآورد می شود که اجلاس میزبان 250 نفر مهمان خارجی باشد.

آسایی درخصوص چالش های عمده بهداشتی در کشورهای منطقه، بیان کرد: مهم ترین مساله در حوزه بهداشت و پیشگیری، مسائل اورژانسی است. بیش از نیمی از کشورهای منطقه با نوعی از مسائل اورژانسی از جمله، سوانح و حوادث طبیعی ما نند سیل و زلزله و حوادثی که به وسیله جنگ ها و خونریزی ها ایجاد می شود، درگیرند. برای مثال، حوادثی مانند سیل و زلزله نیازمند دسترسی به مراقبت های اولیه بهداشتی است.

مشاور وزیربهداشت در امور بهداشتی تصریح کرد: مساله دیگری که در تمام کشورها تاکید می شود و هنوز هم چالش تمام کشورها محسوب می شود، دسترسی به مراقبت‌های اولیه بهداشتی مانند، واکسیناسیون، مراقبت مادر، تغذیه سالم و آب آشامیدنی سالم است و ایران در این زمینه ها در چهار دهه اخیر، پیشرفت های قابل توجهی داشته است. اما هنوز هم کشورهای زیادی همچون، سودان، سومالی، پاکستان و افغانستان دسترسی به مراقبت های اولیه بهداشتی ندارند، لذا ساماندهی نظام ارائه خدمات در تمام کشورهای منطقه از اهمیت خاصی برخوردار است.

آسایی در پایان تاکید کرد: افزایش روزافزون ابتلا به بیماری های غیرواگیر، از جمله مسائلی است که هزینه های زیادی را به سیستم های بهداشت و درمان تحمیل می کند، ضمن اینکه منجر به بیماری و مرگ انسان های زیادی می شود. این امر با همکاری های بین بخشی میسر است؛ چراکه بیماری های غیرواگیر از جمله معضلات بهداشتی در کشورهای منطقه محسوب می شود.