به گزارش افکار نیوز به نقل از ايسنا، سازمان وظيفه عمومي ناجا در اطلاعيهاي اعلام كرد: برابر ماده (۲) قانون خدمت وظيفه عمومي، هر فرد ذكور ايراني در ماهي كه در آن به سن ۱۸ سال تمام ميرسد؛ مشمول مقررات خدمت وظيفه عمومي است و همچنين برابر ماده (۱۹) همين قانون، كساني كه به سن ۱۸ سال تمام ميرسند موظفند ظرف شش ماه براي تعيين تكليف وضعيت خدمت وظيفه عمومي يا اعزام به خدمت، خود را از طريق دفاتر پليس+۱۰ به مراكز وظيفه عمومي معرفي كنند و مشمولان مقيم خارج از كشور نيز بايد به نمايندگي كنسولي يا سياسي دولت جمهوري اسلامي ايران در كشور محل اقامت خود و در صورت نبود آن، به نزديكترين نمايندگي كنسولي يا سياسي دولت ايران مراجعه كنند.

در این اطلاعیه آمده است: دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب علوم دینی که در حین تحصیل به سن مشمولیت(۱۸ سالگی تمام) می‌رسند، باید از طریق مراکز آموزشی مربوط، درخواست معافیت تحصیلی بدهند.

سازمان وظیفه عمومی همچنین در این اطلاعیه با اشاره به تنبیهات غیبت اعلام کرد: برابر ماده(۵۸) قانون خدمت وظیفه عمومی، مشمولانی که برای رسیدگی یا اعزام به خدمت احضار می‌شوند چنانچه در مهلت یا موعد مقرر خود را معرفی نکنند، غایب شناخته شده و پس از معرفی یا دستگیری، با آنان به ترتیب زیر رفتار می‌شود:

۱ - مشمولانی که مدت غیبت اولیه آنان تا سه ماه باشد، سه ماه اضافه خدمت و چنانچه مدت غیبت اولیه آنان بیشتر از سه ماه باشد شش ماه اضافه خدمت شامل آنان می‌شود.

۲ - مشمولانی که مدت غیبت اولیه آنان از یک سال تجاوز کند، علاوه بر شش ماه اضافه خدمت، فراری محسوب می‌شوند و به مراجع‌قضایی معرفی می‌شوند.

به گزارش ایسنا، سازمان وظیفه عمومی در این اطلاعیه، آخرین مهلت معرفی مشمولان را به شرح زیر اعلام کرد:

۱ - افرادی که قبل از سن مشمولیت ترک تحصیل کرده یا فارغ التحصیل شده‌اند، پس از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام، باید ظرف مدت شش ماه خود را معرفی کنند و پس از آن وارد غیبت خواهند شد.

۲ - دانش آموزان، دانشجویان و طلاب علوم دینی مشمول که با داشتن معافیت تحصیلی و برابر سقف سنوات تعیین‌شده، مشغول تحصیل هستند، در صورت ترک‌تحصیل، انصراف، اخراج و فراغت از تحصیل باید حداکثر ظرف یک‌سال خود را معرفی کنند و پس از آن وارد غیبت خواهند شد.

۳ - متعهدان خدمت در نیروهای مسلح یا دستگاه‌های دولتی که قبل از اتمام تعهد به هر دلیل از خدمت رهایی می‌یابند باید برای انجام بقیه خدمت دوره ضرورت، حداکثر ظرف شش ماه خود را معرفی کنند.

۴- مشمولاني كه معافيت موقت پزشكي يا كفالت دريافت كردهاند، پس از انقضاي مدت اعتبار آن بايد ظرف يك ماه براي تجديد رسيدگي خود را معرفي كنند.