تغییر اکوسیستم تالاب میانکاله با انتقال آب دریای خزر

مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص انتقال آب دریای خزر برای احیای تالاب میانکاله اظهار کرد: تالاب میانکاله تالابی است که طی میلیون‌ها سال وضعیت خود را با شرایط کنونی تطبیق داده است.

اخبار اجتماعیوی افزود: بسیاری از تالاب‌های ساحلی که در دنیا وجود دارند کاهش و  آب و سال‌های خشکسالی را طی کرده‌اند، اما تالاب میانکاله توانسته با تمام شرایط خود را تطبیق دهد.

تجریشی گفت: برخی از قسمت‌های خشک شده تالاب به دلیل لایروبی نکردن رودخانه‌ها است، چرا که با لایروبی نشدن آب وارد تالاب نمی‌شود.

وی ادامه داد: بسیاری از ماهیگیران و کشاورزان که در بالادست تالاب قرار دارند و می‌خواهند کانالی را برای دسترسی راحت‌تر آب دریا به میانکاله ایجاد کند که این موضوع مشکلاتی را برای تالاب ایجاد خواهد کرد.

معاون محیط زیست گفت: بسیاری از متخصصین محیط زیست بر این معتقدند که اگر آب دریا از طریق کانال وارد تالاب شود ممکن است اکوسیستم تالاب آسیب ببیند چرا که تالاب میانکاله دارای سه بخش آب شیرین وشور و شور است.

وی افزود: اگر آب شور وارد میانکاله شود آب شیرین را پس زده و اکوسیستم بخش لب شور و شیرین از بین خواهد رفت.

تجریشی تصریح کرد: طی ۲۰ سال اخیر آب تالاب میانکاله به دلیل نوساناتی که در دریای خزر بود کاهش یافته است. علاوه بر این رودخانه‌های منتهی به این تالاب لایروبی نشده و موجب کاهش آب در تالاب شده است.

وی با بیان اینکه اکوسیستم تالاب میانکاله به‌دلیل اینکه بسیار شکننده است، خاطرنشان کرد: برداشت‌های بی‌رویه در بالادست تالاب میانکاله موجب شده است که یک سیستم این تالاب تا حدودی از بین برود.

  معاون محیط زیست  اظهار کرد: ما با انتقال آب از دریای خزر به تالاب نمی‌توانیم این اکوسیستم را به تالاب برگردانیم.