زباله‌های پزشکی بدون بی‌خطرسازی دفن می‌شود

 سعید محمودی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در جلسه شورای مدیریت پسماند استان تهران اظهار داشت: 20 درصد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در استان تهران واقع شده است و 25 درصد پسماندهای پزشکی کشور در این استان تولید می‌شود.

اخبار اجتماعی- وی افزود: روزانه در سطح استان تهران 115 تن پسماند پزشکی تولید می‌شود که 91 تن آن مربوط به بیمارستان‌ها و 24 تن هم مربوط به مراکز درمانی است و 105 تن از این زباله‌ها فقط در شهر تهران تولید می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه این پسماندها عفونی است، گفت: عمده پسماندهای پزشکی در آرادکوه دفن می‌شود که کاملاً گویا است که این پسماندها بدون بی‌خطرسازی دفن شده‌اند.

محمودی یادآور شد: انتظار ما از وزارت بهداشت در حوزه بی‌خطرسازی زباله‌ها بیش از این است و اخیراً هم نامه‌ای توسط نمکی وزیر بهداشت به کلانتری رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور ارسال شده که بی‌خطرسازی زباله‌های بیمارستانی در وضعیت مطلوبی قرار دارد و 95 درصد این زباله‌ها بی‌خطرسازی شده است.

وی یادآور شد: پیشنهاد ما این است که زباله‌سوزهای متمرکز ایجاد شود و زباله‌های بیمارستانی به صورت اصولی دفن شود.

محمودی گفت: ما پیشنهاد می‌دهیم که بی‌خطرسازی زباله‌های بیمارستانی از مبدأ انجام شود و دفن زباله‌ها نیز بدون خطر در مکان‌های مشخص شده انجام شود.

در ادامه این جلسه نماینده دانشگاه علوم پزشکی گفت: تصاویری که از عدم بی‌خطرسازی زباله‌های پزشکی منتشر شده برای مراکز درمانی خرد است ولی تمامی بیمارستان‌های استان تهران دارای زباله‌سوز بیمارستانی و بی‌خطرسازی این زباله‌ها هستند.

وی افزود: هیچ وقت بیمارستان‌ها زباله‌های خود را در جوی نمی‌ریزند. ما با شهرداری قرارداد داریم و شهرداری‌ها این زباله‌ها را جمع‌آوری و بی‌خطرسازی می‌کنند. 

نماینده دانشگاه علوم پزشکی گفت:‌ زباله‌های بیمارستانی که در کنار خیابان‌ها ریخته می‌شود باید در این خصوص ساماندهی لازم صورت بگیرد چرا که ما مشکلی برای دفن زباله‌های بیمارستانی نداریم.

وی افزود: ساختمان‌های پزشکان و درمانگاه‌های کوچک به دستگاه بی‌خطرساز مجهز نیستند و بهتر است که برای ساماندهی آزمایشگاه‌های کوچک،‌ درمانگاه‌ها و ساختمان پزشکان متمرکز شویم.

نماینده دانشگاه علوم پزشکی یادآور شد: ما 61 بیمارستان در تهران داریم که 100درصد زباله‌‌های آنها بی‌خطرسازی می‌شوند و باید نسبت به مراکز درمانی خرد اقدامات لازم صورت بگیرد. 

در ادامه علیپور مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران  نیز گفت:‌ ما در حوزه دفن زباله داریم کمک می‌کنیم و وظیفه‌ای در خصوص زباله‌های بیمارستانی نداریم. در حال حاضر ما برای دفن این زباله‌ها کیلویی 900 تومان برای حمل و نقل و دفن می‌گیریم و شهرداری نیز اصراری به این موضوع ندارد. 

وی یادآور شد: محیط زیست ابزارهای قانونی دارد که می‌تواند با مراکز و درمانگاه‌هایی که غیرقانونی عمل می‌کنند برخورد لازم را داشته باشد و تنها نشان دادن گزارش و عکس مشکلی را حل نمی‌کند. 

علیپور گفت:‌ اگر قرار است در این حوزه شهرداری تهران تعامل بیشتری داشته باشد بهتر است قیمت حمل و نقل و دفن زباله‌های پزشکی احصا شود؛ ما به نحو مطلوبی زباله‌های پزشکی را دفن می‌کنیم و در این خصوص مشکلی نداریم.

به گزارش فارس، در این جلسه مقرر شد زمینی در اختیار محیط زیست و شهرداری قرار بگیرد تا نسبت به دفن زباله‌های پزشکی در آنجا اقدام شود.