علائم افسردگی پس از زایمان

زهرا زین الدینی روانشناس و مشاور درباره اختلال افسردگی پس از زایمان اظهار کرد: افسردگی پس از زایمان یک نوع افسردگی است که بطور متوسط ۱۰ تا ۱۵ درصد مادران جهان را هر سال درگیر می‌کند.

اخبار اجتماعی- این روانشناس بیان کرد: علائم آن شبیه علائم افسردگی است و در عرض چند روز یا چند هفته پس از زایمان شروع می‌شود، و لازم است که این بیماری کاملا جدی گرفته شود، چون روی سلامت نوزاد و مادر تاثیر می‌گذارد.

او ادامه داد: بطورکلی، دلایل افسردگی پس از زایمان ناشی از ترکیب عوامل هورمونی، زیست‌محیطی، عاطفی و ژنتیکی است که برخی از این عوامل خارج از کنترل فرد است، بسیار مهم است که مادر و اطرافیان، او را بدلیل این بیماری سرزنش نکنند و او را مسئول این بیماری ندانند.

زین الدینی با بیان اینکه مادرانی که در دوران بارداری از افسردگی یا اضطراب رنج می‌برند و یا دارای تعارض در روابطشان هستند، احتمال بیشتری وجود دارد که پس از زایمان به این بیماری مبتلا شوند، افزود: خستگی جسمی پس از زایمان، محرومیت از خواب، بی‌خوابی‌های مداوم و تلاش مادران برای تطبیق عاطفی خودشان با مادرشدن احتمال ابتلا را بیشتر می‌کند.

این روانشناس گفت: اگر مادر از علائم زیر، ۵ مورد یا بیشتر را تقریبا هر روز و در بیشتر ساعات روز، به مدت حداقل دو هفته متوالی تجربه کنند، ممکن است به افسردگی پس از زایمان مبتلا شده باشد.

او افزود:این علائم عبارتند از احساس غمگینی و اندوه شدید، احساس پوچی یا ناامیدی، احساس لذت نبردن از فعالیت‌های روزمره، احساس تحریک‌پذیری و زود عصبانی شدن، دشواری در به خواب رفتن در شب و یا مشکل در بیدار ماندن در طول روز، از دست دادن اشتها یا پرخوری بیش از حد، احساس بی‌ارزش بودن، احساس گناه شدید، داشتن افکار منفی در مورد خود و دیگران، احساس ناتوانی در کنارآمدن با مسائل و مراقبت از نوزاد، ترس از تنها ماندن با نوزاد، احساس ترس شدید بدون دلیل، بی‌علاقه بودن به کودک، احساس خستگی و بی‌انرژی بودن و داشتن افکار منفی در رابطه با آسیب رساندن به خود و نوزاد.

زین الدینی ادامه داد: بهتر است به محض مشاهده این علائم، برای جلوگیری از آسیب بیشتر به مادر و نوزاد با روانشناس و روانپزشک مشورت شود، چون احتمالا هم درمان دارویی و هم مداخلات روانشناختی در جهت کاهش احساس افسردگی و اضطراب بیمار نیاز است.

او گفت: دارو‌های ضدافسردگی طبق پژوهش‌هایی که در سرتا سر دنیا روی هزاران مادر انجام شده است، نشان داده است که هیچ تداخلی با شیر دادن مادر ندارد و تاثیر منفی روی نوزاد نخواهد داشت و بالعکس عدم دریافت درمان مناسب برای افسردگی پس از زایمان مادر، می‌تواند آسیب بیشتری وارد کند.

این روانشناس خاطرنشان کرد: مادران قبل از بارداری، آگاهی‌های لازم در رابطه با دوران بارداری و دوره پس از زایمان را دریافت کنند تا اضطراب کمتری را تجربه کنند و سازگاری بهتری در رابطه با مسائل این دوران داشته باشند.