شلوغ‌ترین روزهای سال برای مرز شلمچه

علی سلیمانی در مورد دلیل بسته شدن مرز شلمچه،گفت: این کار به دلیل ازدحام زائران و خصوصاً کمبود ناوگان در مرز عراق به سمت بصره، انجام شده است، در حال حاضر به دلیل ازدحام جمعیت و تقاضای فراوان زائران و نبود ناوگان در مرز عراق به سمت بصره، مرز شلمچه به صورت موقت بسته شده است.

اخبار اجتماعی- وی ادامه داد: بعد از مرز شلمچه در کشور عراق به سمت بصره، نجف و کربلا ناوگان حمل و نقل کافی موجود نیست و همین موجب بروز مشکلات برای زائران شده است.

مدیرکل گمرک خرمشهر افزود: طی هماهنگی با رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران و ناظر گمرکات استان خوزستان اعلام شد، آماده‌ایم که به محض تأمین وسایل نقلیه، به سرعت آنها را از مرز شلمچه عبور دهیم تا وارد خاک عراق شوند و زائران را جابه‌جا کنند.

سلیمانی ادامه داد: در صورت تأمین ناوگان عمومی و وسایل نقلیه، امور اداری هر خودرو ‌حداکثر 5 دقیقه به طول می‌انجامد تا ناوگان از مرز عبور کنند و در عراق زوار اربعین را جابه‌جا کنند.

وی با بیان اینکه هماهنگی در این باره با طرف عراقی هم انجام شده است، گفت: سرکنسول ایران در استان بصره از دو روز پیش هماهنگی‌ها را انجام داده است، ولی به هر حال ازدحام جمعیت و استقبال زائران بسیار زیاد است.

مدیرکل گمرک خرمشهر با بیان اینکه روز گذشته یکی از شلوغ‌ترین روزهای سال برای مرز شلمچه بود، گفت: دیروز 110 هزار ورود و خروج شامل زائران ایرانی و اتباع خارجی در مرز شلمچه ثبت شد در حالی که در روزهای عادی روزانه تا 7 هزار ورود و خروج در مرز شلمچه ثبت می‌شود که این هم اغلب اتباع عراقی هستند، به دلیل آنکه بصره تا مرز شلمچه فقط 18 کیلومتر فاصله دارد.

سلیمانی با بیان اینکه امکانات در آن طرف مرز شلمچه و در کشور عراق از نظر ناوگان بسیار ضعیف است، گفت: به هر حال ما حاضریم به محض تأمین ناوگان به سرعت عملیات اداری خروج آنها را از مرز ظرف 5 دقیقه انجام دهیم تا زائران در آن طرف مرز معطل نمانند.

 دبیر ستاد مرکزی اربعین نیز در تشریح دلیل متوقف شدن تردد زائران در مرز شلمچه گفته بود که این به دلیل استقبال فراوان زائران و ازدحام جمعیت است و از زائران می‌خواهیم سفر خود را به سمت مرز شلمچه به تأخیر بیندازند. این مشکل به دلیل کمبود ناوگان حمل‌ونقل در خاک عراق است.