بارگیری کامیون‌های ایرانی به عراق دچار اختلال شد

سعید عبداللهی رئیس کمیسیون حمل و نقل و گمرکات اتاق ایران و عراق اظهار کرد: سالانه بیش از ۱۳ میلیون تن کالا از مرز‌های رسمی (۷ مرز) و همچنین بازارچه‌های مشترک بین ایران و عراق توسط ناوگان حمل و نقل جاده‌ای به عراق انجام می‌شود که یکی از مشکلات اصلی در این حوزه اختلالات مربوط به تخلیه و بارگیری از کامیون‌های ایرانی به عراقی در این نقاط مرزی است.

اخبار اقتصادی- رئیس کمیسیون حمل و نقل و گمرکات اتاق ایران و عراق گفت: در رویه‌ای که پیش از این انجام می‌شد ۲ مساله اساسی وجود داشت؛ تخلیه و بارگیری در مرز از نظر اقتصادی و در هزینه حمل و نقل برای واردکننده عراقی به صرفه‌تر است چراکه در کشور عراق محدودیت تناژ وجود ندارد؛ بنابراین کامیون‌های عراقی می‌توانند محموله هر ۳ کامیون ایرانی را با ۲ کامیون به مقصد برساند.

او با اشاره موضوع حمل یکسره ادامه داد: حمل یکسره یعنی بارگیری کامیون‌های ایرانی و عراقی از مبادی داخلی کشور انجام شود و عبور از مرز بدون تخلیه و بارگیری باشد؛ در این روش تخلیه در مقاصدی در داخل عراق انجام می‌شود و از جمله مواردی است که آن را پی‌گیری می‌کنیم.

عبداللهی بیان کرد: اگر بنا باشد تا تمام محموله‌های صادراتی به صورت مستقیم از ایران وارد کشور عراق شود بدون شک رانندگان و کامیون داران عراقی با مشکلاتی مواجه خواهند شد و بازار کار آن‌ها کمتر می‌شود؛ این ترس در بین عراقی‌ها و اعتراضات رانندگان عراقی باعث شده است این طرح تاکنون صد درصد عملیاتی نشود و روزانه به ۳۰ تا ۵۰ دستگاه از حدود یک هزار دستگاه کامیون حمل شده به مرز‌ها خلاصه شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و گمرکات اتاق ایران و عراق با اشاره به حل این مشکل با عضویت تصریح کرد: از حدود ۲ سال پیش کشور عراق برای عضویت در کنوانسیون کارنه تیر تلاش می‌کرد؛ سازمانی به نام ایرو متولی این کنوانسیون در کشور سوئیس است که از مدتی پیش با عضویت عراق موافقت کرده، اما تشریفات اداری لازم برای این عضویت کمی زمان بر است. در نهایت ماه گذشته عراق به طور رسمی عضو این کنوانسیون شد و عضویت آن‌ها توسط ایرو تأیید شد، هم اکنون عملیات آزمایشی را پشت سر می‌گذارند و به نظر می‌رسد تا ۶ ماه دیگر عملیاتی و اجرایی گردد.

او تشریح کرد: این به معنای آن است که کامیون‌های ایرانی می‌توانند در قالب کارنتیر و بدون توقف بار خود را از مبدأ به مقصد برسانند؛ بدون عضویت در کارنه تیر، برای آن که کالایی وارد یک کشور خارجی شود باید هر بار در مرز ورودی تخلیه شده و پس از بررسی و دریافت ضمانت نامه، توسط کامیون‌های کشور مبدأ مجدد بارگیری شود، اما با عضویت کشور‌ها در کنوانسیون کارنه‌تیر نوعی ضمانت نامه گمرکی بین آن‌ها منعقد می‌شود تا کامیونی که از کشور مبدأ پلمپ شده است بدون بررسی و باز شدن یا ترخیص شدن وارد کشور مقصد شود و هنگام گذر از مرز‌ها تنها پلمپ مخصوص ایران توسط بازرسان مرزی کنترل می‌شود.

تسریع فرآیند حمل بار با اجرای فرایند کارنه‌تیر 

عبداللهی با تأکید بر اینکه انجام فرآیند گمرکی به شهر مبدأ موکول می‌شود گفت: در صورتی که اشکالی برای بار‌های در حال حمل به وجود بیاید سازمانی که بار وارد شده به کشور مقصد را ضمانت کرده است وظیفه دارد تا حق و حقوق گمرک عراق را پرداخت کند. توجه داشته باشید که اگر یک کامیون ایرانی قصد داشته باشد به صورت زمینی تا کشور آلمان حرکت کند باید ۸ کشور را پشت سر بگذارد پیش از به وجود آمدن فرآیند کارنه‌تیر محموله باید در مرز هر کشور ترخیص شده و ضمانت نامه‌ای به کشور ارائه می‌کرد و همین فرآیند برای تمام کشور‌ها تکرار می‌شد، اما با عضویت با کارنه‌تیر از این مشکلات خلاص خواهیم شد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و گمرکات اتاق ایران و عراق تصریح کرد: ما می‌توانیم به واسطه کشور عراق اقدام به صادرات به کشور‌هایی مثل سوریه کنیم؛ حدود ۱۵ سال پیش در همایشی کریدور شرق به غرب را تعریف کردیم این به معنای آن است که ایران می‌تواند مبدأ حرکت کالا‌های کشور‌های آسیای میانه مثل افغانستان، پاکستان، هندوستان و ... باشد تا از طریق دریا وارد ایران شده و از ایران وارد عراق شده و در نهایت از بنادر سوریه به جنوب اروپا در یونان و به شمال آفریقا در تونس صادر شود.

او بیان کرد: تزانزیت از خاک عراق جزء برنامه‌های کلان جمهوری اسلامی ایران برای راه اندازی کریدور شرق به غرب از طریق جمع آوری محموله های ترانزیتی کشور‌های منطقه از ایران – عراق و سوریه و نهایتاً از بندر لازقیه در مدیترانه به شمال آفریقا در تونس و جنوب اروپا در یونان است که در این خصوص مقررات در آینده‌ای نزدیک وزرای حمل و نقل سه کشور ایران، عراق و سوریه در تهران جلسه داشته باشند.